Internationalt maritimt møde finder sted i København

København danner i disse dage ramme om et stort maritimt plenarmøde. Deltagerne kommer fra hele verden og er alle med til at udvikle internationale standarder for skibs- og marineteknologi. Fra Danmark deltager bl.a. erhvervsminister Rasmus Jarlov, Danske Rederier og Dansk Standard.
Fra venstre: Jenny Braat, administrerende direktør i Maritime Danmark, Yanqing Li, formand for sekretariatet ISO TC 8, Rasmus Jarlov, erhvervsminister, Anne Hasløv, administrerende direktør i Dansk Standard, Anne Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

100 eksperter fra den globale maritime sektor samles i disse dage i København, hvor den internationale tekniske komité ISO TC 8 Ships and Marine Technology afholder en uges møder sammen med blandt andre den danske skibsindustri. På mødet deltager repræsentanter fra værfter i Kina, Japan og Sydkorea samt fra nationale maritime institutioner i USA, Kina og Rusland m.fl.

Den maritime sektor er et af Danmarks største eksporterhverv, men bliver fortsat presset af andre globale spillere på markedet. Derfor lancerede regeringen i januar 2018 sin vækstplan for Det Blå Danmark, som med 36 konkrete initiativer skal gøre Danmark til et maritimt foregangsland frem mod 2025.

I den proces spiller international standardisering en væsentlig rolle og er med til at understøtte væksten og derved fremme den politiske dagsorden.

Formålet med mødet er derfor klart:

- Danmarks position på den globale maritime scene cementeres i denne uge, hvor eksperter fra hele verden rejser hertil for at blive klogere på den danske maritime sektor. Formålet er uden tvivl at sikre dansk indflydelse på de internationale standarder, der er afgørende for Det Blå Danmarks vækst. Ved at engagere dansk erhvervsliv i udviklingen af standarder, understøtter vi vækst og kvalitet i en af vores vigtigste sektorer, fortæller Anne Hasløv, administrerende direktør i Dansk Standard.

Standarder kobler lovgivningen til industrien

Den tekniske komité er ansvarlig for over 300 internationale standarder og har til hovedformål at understøtte den internationale maritime organisation, IMO, som vedtager retningslinjer og lovgivning for skibsindustrien.

Over 100 af standarderne er således igangsat på foranledning af IMO og har til formål at oversætte konventionerne og lovgivningen på området til universelle standarder til industrien. Den tekniske komité har dermed en vigtig rolle i den globale industri.

Formandskabet i komiteen varetages af Kina. Alligevel er mødet placeret i København, bl.a. fordi Danmark er en af verdens førende maritime nationer. Dansk skibsfart har da også fået medvind, og Danmark indtager nu 6. pladsen over verdens største operatørnationer, viser en opgørelse fra IHS Markit Seaweb.

Vil du have indflydelse?

Dansk Standard er Danmarks officielle standardiseringsorganisation og repræsenterer dansk erhvervslivs interesser, når de globale standarder bliver udviklet. Det giver de danske virksomheder mulighed for at påvirke markedets krav i en retning, der er fordelagtig for Det Blå Danmark. Læs mere her.

For yderligere information kontakt Camilla Sabroe, kommunikationskonsulent i Dansk Standard, på 51 68 68 50 eller csa@ds.dk

Billeder

Information om Dansk Standard

Göteborg Plads 1
2150 Nordhavn

Dansk Standard er Danmarks standardiseringsorganisation og arbejder bl.a. for at sikre dansk indflydelse på europæiske og internationale standarder. Dansk Standard tilbyder også rådgivning, kurser og undervisning.