Internationalt anerkendt dansk virolog modtager Hagedorn Prisen 2022

Hagedorn Prisen på 1,5 mio. kr. tildeles i år professor og overlæge Jens Bukh, der med sin forskning i hepatitis C har været med til at redde tusindvis af menneskeliv.
Jens Bukh modtager Hagedorn Prisen.

Professor og overlæge Jens Bukh, der leder Copenhagen Hepatitis C Program på Infektionsmedicinsk Afdeling ved Amager og Hvidovre Hospital og Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet, har gennem sin forskning inden for hepatitis bidraget til at give tusindvis af mennesker et bedre og længere liv.

Jens Bukhs banebrydende forskning med blandt andet kortlægningen af de seks undertyper af hepatitis C samt udviklingen af cellesystemer til at udvikle lægemidler mod sygdommen har gjort, at en sygdom, som for blot 10 år siden var meget vanskelig at behandle, og som slår omkring 350.000 mennesker ihjel om året, i dag kan kureres. Forskningen har også været banebrydende for forståelsen af genotyper og behandlingsresistens og kommer forhåbentlig også en dag til at udmunde i en vaccine, der endegyldigt kan eliminere sygdommen på verdensplan.

For sin forskning på et internationalt absolut topniveau modtager Jens Bukh nu Hagedorn Prisen 2022. Prisen er på 1,5 mio. kr. og uddeles af Dansk Selskab for Intern Medicin og Novo Nordisk Fonden som belønning for en fremragende forsknings- eller udviklingsindsats inden for et område af dansk intern medicin.

»Jens Bukhs arbejde har været afgørende for udviklingen af effektive lægemidler, som har revolutioneret behandlingen af hepatitis C på verdensplan, ligesom hans forskning har dannet grundlag for udviklingen af vaccinekandidater, der kan redde tusindvis af menneskeliv. Det er noget, som for bare få år siden ikke syntes muligt, men som Jens Bukh har været med til at ændre. Derfor skal han tildeles Hagedorn Prisen,« siger overlæge og formand for Dansk Selskab for Intern Medicin, Pia Nimann Kannegaard.

Jens Bukh siger: »Jeg har tidligere modtaget andre priser, men i forhold til denne pris er det mig en særlig stor ære at modtage den, fordi jeg er blevet indstillet af mine kollegaer fra Dansk Selskab for Infektionsmedicin og Dansk Selskab for Intern Medicin. Det rører mig, at mine kollegaer sætter stor pris på det bidrag, jeg har lavet til den basale, translationelle og kliniske forskning.«

Gik hurtigt i gang med at forske i COVID-19
Selvom Jens Bukhs forskning i hepatitis C tegner en stor del af hans forskningskarriere, har professoren og overlægen de seneste to år dedikeret meget af sin tid til også at forske i SARS-CoV-2.

Da SARS-CoV-2 begyndte at brede sig i verden, var Jens Bukh hurtig til at etablere et laboratorium på Amager og Hvidovre Hospital, hvor forskerne kunne dyrke og studere virus samt lave humane cellesystemer til at undersøge blandt andet effekten af forskellige lægemidler på virus og immunitet ved COVID-19.

Sammen med kollegaerne arbejder Jens Bukh også på at udvikle vacciner mod smitte med SARS-CoV-2. Selvom der allerede er flere vacciner på markedet, er der forsat et åbenlyst behov for vacciner, der kan beskytte i længere tid og mod alle varianter af SARS-CoV-2.

»Vi har brug for flere vacciner og behandlinger til at bekæmpe ikke bare COVID-19, men også mange andre virussygdomme. Vores arbejde med at udvikle behandlinger og vacciner med mere bredspektret beskyttelse har også til formål at komme nærmere behandlinger som remdesivir, der har potentialet til ikke bare at beskytte mod én virussygdom, men mod flere,« siger Jens Bukh.

Imponerende CV
På Jens Bukhs imponerende CV står også navnene på de mange forskere, som han har haft under vingerne som enten ph.d.-studerende, postdocs, eller som på nuværende ansatte som adjunkter, lektorer eller professorer i Copenhagen Hepatitis C Program.

Jens Bukhs forskning er udmundet i 243 videnskabelige publikationer, primært inden for hepatitis C, med flere end 25.000 citeringer.

Jens Bukh har tidligere også modtaget Novo Nordisk Prisen 2015 for sit fremragende forskningsarbejde.

Om Hagedorn Prisen

Hagedorn Prisen blev oprettet af Dansk Selskab for Intern Medicin i 1966. Prisen uddeles af selskabet på dets årsmøde som belønning for en fremragende forsknings- eller udviklingsindsats inden for et område af dansk intern medicin. Prisen er på 1.500.000 kr., opdelt i 250.000 kr. som en personlig pris, og 1.250.000 kr. til forskning eller udviklingsarbejde. Med prisen følger tildelingen af Hagedorn Medaljen.

Om Dansk Selskab for Intern Medicin

Dansk Selskab for Intern Medicin (DSIM) er en paraplyorganisation for de ni interne medicinske specialer i Danmark og har tæt på 4.500 medlemmer. DSIM har til formål at fremme det videnskabelige studium af den interne medicin og efteruddannelsen af fagets speciallæger. Selskabet blev oprettet i 1916. Dets bestyrelse består af ni medlemmer, der udpeges af de ni interne medicinske specialeselskabers bestyrelser.

Jens Bukh, professor, tlf.: +45 2341 8969, jens.bukh.01@regionh.dkeller jbukh@sund.ku.dk

Christian Mostrup, pressechef, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Jens Bukh modtager Hagedorn Prisen.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 38 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.