Internationale kongresser skaber eksport- og jobboom i hovedstadsregionen

Danmarks hovedstad sætter ny rekord i 2016, når 100.000 internationale kongresgæster forventes at komme til byen. Med en estimereret omsætning på 1,2 mia. kr. er det big business for regionen, som i den forbindelse oplever et eksport- og jobboom. En vækst, som vækker begejstring hos erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Over 2.200 job og en omsætning på mere end 1,2 mia. kr. Det er, hvad hovedstaden går i møde i det nye år, når kongresbranchen i København tager hul på det bedste år for internationale kongresser nogensinde med over 100.000 gæster. Hvor den hidtidige rekord fra 2009 især blev båret af COP15 og den olympiske kongres IOC, er den nye rekord i 2016 landet gennem et systematisk salgs- og brandingarbejde.

"Jeg glæder mig over, at vi nu ser så positive resultater af det tætte samarbejde mellem alle aktører, både offentlige og private, for at tiltrække kongresgæster til København. Det skaber øget aktivitet og ekstra indtægter til hele hovedstaden og tegner godt for hele den danske erhvervsturisme," siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V).

Eksport handler ikke kun om at fragte varer ud af landet, men også om at flyve udenlandske gæster hertil. Særligt gæster, som har et højt forbrug, og da kongresgæster i gennemsnit bruger 3.110 kr. i døgnet – på hotel, restaurant, transport, oplevelser og shopping, lægger de ventede 100.000 kongresgæster næste år over 1,2 mia. kr. her i landet – i fremmed valuta – idet de samlet tilbringer ca. 400.000 døgn i hovedstadsregionen.

Skaber over 2.200 job

”Jeg glæder mig over den positive udvikling. Turisme, herunder tiltrækning af internationale kongresser, er et af vores fokusområder i den regionale vækst og udviklingsstrategi. Derfor har vi også prioriteret finansiering til dette område højt i vores resultatkontrakt med Wonderful Copenhagen og bedt dem om at realisere denne del af vores strategi. Ud over den omsætning, som kongresserne direkte skaber, så ved vi også, at flere kongresdeltagere kommer tilbage som private turister. Derfor er det her område enorm vigtigt, at vi og andre fortsat investerer i, da det skaber vækst og arbejdspladser til gavn for hele hovedstaden,” siger Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand i Region Hovedstaden (S).

Ud over de ca. 400.000 hotelovernatninger, kongresgæsterne vil foretage næste år, kan omsætningen afledt af de 100.000 tilrejsende også omregnes til en jobskabelse på 2.239 årsværk i 2016.

”Det er et konkret eksempel på, at udlandet har et særdeles godt øje til København og oplever os som en tryg og venlig by, der samtidig er verdenskendt for grøn innovation. København – eller Copenhagen – er et stærkt varemærke, som tiltrækker folk udefra og dermed skaber arbejdspladser i hele hovedstadsregionen,” siger overborgmester i København Frank Jensen (S).

En stærk dansk model

Hos Danmarks største hotel- og konferencevirksomhed, BC Hospitality Group, som bl.a. tæller Bella Center Copenhagen, er der markant mere i ordrebogen for 2016 end årene før.

”Vi ser frem til at tage i mod mere end 65.000 kongresgæster næste år. Selvom København er en lille by internationalt set, har hovedstaden en forholdsvis stor markedsandel globalt. Det skyldes i høj grad vores stærke salgs- og markedsføringsmodel, hvor vi i regi af Meetingplace Wonderful Copenhagen samler investeringerne på tværs af offentlige parter og virksomhederne i branchen. Lagt sammen med vores egen million-store investering i salg i dette marked hvert år, bliver det til en fælles indsats, der gør os i stand til at konkurrere med de meget større, internationale spillere – med meget større budgetter,” siger Allan L. Agerholm, koncerndirektør i BC Hospitality Group, og fortsætter:

”Og det er den samlede indsats igennem flere år, vi nu ser resultatet af i det nye år. Det at vinde internationale kongresser tager nogle år, fra man starter, til man høster. Og i 2016 ser vi resultatet af en øget investering fra både det private og det offentlige, som startede i 2009 med partnerskabet 'Copenhagen City of Congresses'."

Byder årligt på ca. 120 kongresser

Der ligger et stort arbejde bag at vinde de internationale kongresser. Derfor har over 100 virksomheder fra branchen samlet indsatsen i netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen. Her skydes der hvert år ca. 7 mio. kr. i en fælles, fokuseret indsats. Pengene suppleres med offentlige og private midler i projektet Copenhagen City of Congresses, der startede i 2009. I alt investeres årligt ca. 12 mio. kr. i arbejdet. Pengene går bl.a. til at opsøge kommende kongresser, byde på værtskaber, lave opfølgende lobby-arbejde og eksponere København som kongresby over for den internationale branche. Et arbejde, der er forankret hos Wonderful Copenhagen.

”Vi bruger ca. 12 mio. kr. årligt på at vinde forretning til hovedstaden i form af internationale kongresser. Hvert år byder vi på op mod 120 internationale kongresser – og vinder omkring halvdelen. Stort set alle de kongresser, vi indtil videre har registreret for 2016, og som repræsenterer en samlet estimeret omsætning på over 1,2 mia. kr., er netop et resultat af den indsats," siger Jonas Wilstrup, underdirektør og kongreschef i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

2016 bliver det bedste år for internationale kongresser i hovedstaden nogensinde. Men mange andre byer verden over er naturligvis interesserede i også at få del i den attraktive forretning. Så konkurrencen bliver hele tiden hårdere og hårdere. Derfor har København, både byen og erhvervet, en konstant stor opgave i at fastholde vores internationale position som populær kongresby”.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, Pressechef Kim Bove, Mobil: 91 33 70 15, email: kkb@evm.dk

Overborgmester Frank Jensen, Pressechef Rikke Egelund, Telefon: 31 47 94 97, email: EB2F@okf.kk.dk

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, Pressekontakt: 70 20 95 88, email: presse@regionh.dk

Wonderful Copenhagen, Head of Corporate Press, Uffe Hartmann, 21 73 98 90, ufh@woco.dk

Bella Center, Pressechef Lotte Thor, Mobil: 50 60 45 05, email: loho@bchg.dk

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.