Wonderful Copenhagen

Internationale kongresser skaber eksport- og jobboom i hovedstadsregionen

Del

Danmarks hovedstad sætter ny rekord i 2016, når 100.000 internationale kongresgæster forventes at komme til byen. Med en estimereret omsætning på 1,2 mia. kr. er det big business for regionen, som i den forbindelse oplever et eksport- og jobboom. En vækst, som vækker begejstring hos erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Over 2.200 job og en omsætning på mere end 1,2 mia. kr. Det er, hvad hovedstaden går i møde i det nye år, når kongresbranchen i København tager hul på det bedste år for internationale kongresser nogensinde med over 100.000 gæster. Hvor den hidtidige rekord fra 2009 især blev båret af COP15 og den olympiske kongres IOC, er den nye rekord i 2016 landet gennem et systematisk salgs- og brandingarbejde.

"Jeg glæder mig over, at vi nu ser så positive resultater af det tætte samarbejde mellem alle aktører, både offentlige og private, for at tiltrække kongresgæster til København. Det skaber øget aktivitet og ekstra indtægter til hele hovedstaden og tegner godt for hele den danske erhvervsturisme," siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V).

Eksport handler ikke kun om at fragte varer ud af landet, men også om at flyve udenlandske gæster hertil. Særligt gæster, som har et højt forbrug, og da kongresgæster i gennemsnit bruger 3.110 kr. i døgnet – på hotel, restaurant, transport, oplevelser og shopping, lægger de ventede 100.000 kongresgæster næste år over 1,2 mia. kr. her i landet – i fremmed valuta – idet de samlet tilbringer ca. 400.000 døgn i hovedstadsregionen.

Skaber over 2.200 job

”Jeg glæder mig over den positive udvikling. Turisme, herunder tiltrækning af internationale kongresser, er et af vores fokusområder i den regionale vækst og udviklingsstrategi. Derfor har vi også prioriteret finansiering til dette område højt i vores resultatkontrakt med Wonderful Copenhagen og bedt dem om at realisere denne del af vores strategi. Ud over den omsætning, som kongresserne direkte skaber, så ved vi også, at flere kongresdeltagere kommer tilbage som private turister. Derfor er det her område enorm vigtigt, at vi og andre fortsat investerer i, da det skaber vækst og arbejdspladser til gavn for hele hovedstaden,” siger Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand i Region Hovedstaden (S).

Ud over de ca. 400.000 hotelovernatninger, kongresgæsterne vil foretage næste år, kan omsætningen afledt af de 100.000 tilrejsende også omregnes til en jobskabelse på 2.239 årsværk i 2016.

”Det er et konkret eksempel på, at udlandet har et særdeles godt øje til København og oplever os som en tryg og venlig by, der samtidig er verdenskendt for grøn innovation. København – eller Copenhagen – er et stærkt varemærke, som tiltrækker folk udefra og dermed skaber arbejdspladser i hele hovedstadsregionen,” siger overborgmester i København Frank Jensen (S).

En stærk dansk model

Hos Danmarks største hotel- og konferencevirksomhed, BC Hospitality Group, som bl.a. tæller Bella Center Copenhagen, er der markant mere i ordrebogen for 2016 end årene før. 

”Vi ser frem til at tage i mod mere end 65.000 kongresgæster næste år. Selvom København er en lille by internationalt set, har hovedstaden en forholdsvis stor markedsandel globalt. Det skyldes i høj grad vores stærke salgs- og markedsføringsmodel, hvor vi i regi af Meetingplace Wonderful Copenhagen samler investeringerne på tværs af offentlige parter og virksomhederne i branchen. Lagt sammen med vores egen million-store investering i salg i dette marked hvert år, bliver det til en fælles indsats, der gør os i stand til at konkurrere med de meget større, internationale spillere – med meget større budgetter,” siger Allan L. Agerholm, koncerndirektør i BC Hospitality Group, og fortsætter:

”Og det er den samlede indsats igennem flere år, vi nu ser resultatet af i det nye år. Det at vinde internationale kongresser tager nogle år, fra man starter, til man høster. Og i 2016 ser vi resultatet af en øget investering fra både det private og det offentlige, som startede i 2009 med partnerskabet 'Copenhagen City of Congresses'."

Byder årligt på ca. 120 kongresser

Der ligger et stort arbejde bag at vinde de internationale kongresser. Derfor har over 100 virksomheder fra branchen samlet indsatsen i netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen. Her skydes der hvert år ca. 7 mio. kr. i en fælles, fokuseret indsats. Pengene suppleres med offentlige og private midler i projektet Copenhagen City of Congresses, der startede i 2009. I alt investeres årligt ca. 12 mio. kr. i arbejdet. Pengene går bl.a. til at opsøge kommende kongresser, byde på værtskaber, lave opfølgende lobby-arbejde og eksponere København som kongresby over for den internationale branche. Et arbejde, der er forankret hos Wonderful Copenhagen.

”Vi bruger ca. 12 mio. kr. årligt på at vinde forretning til hovedstaden i form af internationale kongresser. Hvert år byder vi på op mod 120 internationale kongresser – og vinder omkring halvdelen. Stort set alle de kongresser, vi indtil videre har registreret for 2016, og som repræsenterer en samlet estimeret omsætning på over 1,2 mia. kr., er netop et resultat af den indsats," siger Jonas Wilstrup, underdirektør og kongreschef i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

2016 bliver det bedste år for internationale kongresser i hovedstaden nogensinde. Men mange andre byer verden over er naturligvis interesserede i også at få del i den attraktive forretning. Så konkurrencen bliver hele tiden hårdere og hårdere. Derfor har København, både byen og erhvervet, en konstant stor opgave i at fastholde vores internationale position som populær kongresby”.

Kontakter

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, Pressechef Kim Bove, Mobil: 91 33 70 15, email: kkb@evm.dk

Overborgmester Frank Jensen, Pressechef Rikke Egelund, Telefon: 31 47 94 97, email: EB2F@okf.kk.dk

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, Pressekontakt: 70 20 95 88, email: presse@regionh.dk

Wonderful Copenhagen, Head of Corporate Press, Uffe Hartmann, 21 73 98 90, ufh@woco.dk

Bella Center, Pressechef Lotte Thor, Mobil: 50 60 45 05, email: loho@bchg.dk

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Verdens største kongres om havvind kommer til København24.3.2017 14:22pressemeddelelse

Danmark skal være vært for kongressen Offshore Wind Energy 2019, der er verdens største kongres og udstilling med fokus på havvind. Kongressen afholdes af den europæiske organisation WindEurope i tæt samarbejde med Vindmølleindustrien og forventes at tiltrække 10.000 deltagere i 3 dage. ”Danske virksomheder var de første til at opstille vindmøller på havet, og vi er i dag hjemsted for nogle af verdens førende virksomheder på området. Derfor glæder det mig utrolig meget, at WindEurope har peget på Danmark som værtsland for Offshore Wind Energy 2019, og jeg har store forventninger til konferencen og udstillingen, da interessen for havvind er hastigt voksende i hele verden. Derfor håber jeg også, at dette kan udvikle sig til en tilbagevendende begivenhed efter 2019,” siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien. Ifølge de seneste tal fra 2015 beskæftiger vindmøllebranchen i Danmark 31.000 og stod for 4,6% af den totale danske eksport, mens vindmøllebranchen omsatte for godt

New Yorks turistchef imponeret over den danske hovedstads nye strategi31.1.2017 09:47pressemeddelelse

Med en helt ny turismestrategi på gaden, har Wonderful Copenhagen i en længere periode analyseret bl.a. nye tendenser, nye digitale muligheder og ændringer i turisters forbrugeradfærd. Indsatsen har skullet sikre, at Wonderful Copenhagens nye strategi, som udstikker visionen og retningen for turismeudviklingen frem mod 2020, er på forkant fire år frem i en tid, hvor turismen er i global forandring. Ud over de lokale aktører og borgerne i hovedstadsregionen har Wonderful Copenhagen også søgt international sparring undervejs i strategiprocessen, bl.a. hos New Yorks turismeorganisation, NYC & Company. Her fremhæver CEO Fred Dixon særligt den nye strategis fokus på det lokale, destinationens localhood: “Vi er imponerede over tankerne bag Wonderful Copenhagens nye strategi specielt med den relation, alle har til den danske livsstil og mere specifikt fascination af danskerne som det lykkeligste folk i verden. Jeres tilgang til livsstil og kultur er unik, og det grundlag giver jer mulighed fo

Wonderful Copenhagens nye strategi: Farvel til turismen, som vi kender den30.1.2017 06:45pressemeddelelse

Turister er ikke længere blot turister – og vil i mindre grad opfattes som sådan. De vil være ’midlertidige lokale’, mens de er her. Det er hovedpointen i Wonderful Copenhagens nye turismestrategi, der sætter samspillet mellem borgerne og de besøgende i fokus, og som vil have endnu mere ud af den enkelte gæst. Samtidig skal hovedstaden i højere grad sælges internationalt ved, at flere synliggør destinationen mere og bedre.

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p