International Tuna Day: Efterspørgslen efter certificeret tun vokser på verdensplan.

Ifølge data frigivet i dag af Marine Stewardship Council (MSC) er efterspørgsel, salg og produktion af certificeret bæredygtigt fanget tun vokset globalt. De nye tal offentliggøres mandag den 2. maj i anledning af World Tuna Day.

Den samlede globale MSC-certificerede tunfangst nåede en rekord på næsten 2 mio. ton i 2021/22 sammenlignet med mindre end 1 mio. ton i 2017/18.

MSC forventer et rekordsalg af almindelig tun med MSC-mørket, anslået 130.000 tons i 2021/22, mere end dobbelt så meget som for fem år siden (50.000 tons).

Væksten skyldes blandt andet virksomhedens bæredygtighedsløfter fra virksomheder som Lidl, Aldi, Edeka, Rio Mare, Followfood, Waitrosen, Walmart og John West Australia om kun at købe bæredygtigt fanget tun.

Det øgede salg af certificeret bæredygtig tun skyldes også, at fiskerne har investeret mere i bæredygtige fiskemetoder og systematisk reduceret miljøpåvirkningen af ​​tunfiskeri for at opnå MSC-certificering.

-          Det stigende salg af MSC-certificeret tun viser, at udviklingen går i den rigtige retning iforhold til at fange tun globalt. Forbrugernes og detailhandlernes efterspørgsel efter bæredygtig tun har sammen med et mere miljøvenligt fiskeri resulteret i en hurtig ændring i den måde, tun fanges på," siger Linnéa Engström, programdirektør MSC Scandinavia og Østersøregionen.

I alt er 39 procent af verdens kommercielle tunfangster nu certificeret som bæredygtige i henhold til MSC-standarden. Det vestlige centrale Stillehav er hjemsted for mere end halvdelen af verdens skipjack tun og 86 procent af MSC-certificerede bæredygtige tunfangster.

For at opretholde deres certificering på lang sigt skal tunfiskeriet i det vestlige og centrale Stillehav, på trods af fiskeriets aktive bæredygtighed og de deraf følgende sunde tunbestande, sikre, at de 26 stater, der er ansvarlige for fiskeriet i regionen, bliver enige om regler for at sikre at fiskebestandene ikke overfiskes.

“Tun svømmer enorme afstande - de er virkelig internationale. Derfor kræver en god forvaltning af tunbestanden en international aftale mellem regeringerne,” siger Nicolas Guichoux, MSC's Programdirektør. “Betingelsen for et tunfiskericertifikat er oprettelsen af ​​en fælles strategi for at forhindre overfiskning af tunbestandene. Det er notorisk svært for internationale organisationer at nå til enighed om disse, da det også kræver en multilateral aftale om en eventuel reduktion af fangsterne, hvis fiskebestandene forringes. Vi opfordrer medlemmer af Western Pacific Fisheries Commission til at fremme vedtagelsen af ​​kodeksen for at sikre den langsigtede sundhed for denne vigtige tunbestand. "

Vidste du dette om tun?

• Tun er ikke én art, men fem forskellige arter, der lever i 23 forskellige bestande rundt om i verden.

• Tun er en af de største fisk i verden. Den kan være tre meter lang og veje 600 kg. Den kan svømme op til 70 km i timen.

• Tun har det bedste syn af alle benfisk. Blandt nogle tunarter kan øjnene vokse på størrelse med tennisbolde og hjælpe dem med at se i dybt og mørkt vand.
  • Tun kan overleve i ekstremt koldt vand. Dette skyldes, at de hæver deres kropstemperatur over vandets temperatur med deres høje aktivitet.Skipjack forekommer i alle varme have, og 58 procent kommer fra det vestlige og centrale Stillehav. Skipjack er også blevet fisket i vores lokale farvande, i Skagerrak og Kattegat.

• Skipjack er den mest spiste tunart , der sælges i dåser, sandwich og salater. Det tegner sig for 60% af verdens tunfangster.

• Mere end halvdelen af den tun, der fanges i det vest-centrale Stillehav, kommer fra farvande, der kontrolleres af de små ønationer, som er parterne i Nauru Islands Agreement (PNA), som omfatter Palau, Nauru, Kiribati og Tuvalu. Disse nationer er forpligtet til at forvalte deres tun på en bæredygtig måde.

Links:

Læs mere om tuncertificering i det vestlige centrale Stillehav her: https://www.msc.org/species/tuna/western-central-pacific-ocean-tuna-fisheries-explainer

Læs mere om International Tuna Day her: World Tuna Day

Fra faktaboksen https://www.wcpfc.int/home http://pna-stories.msc.org

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der fastsætter globalt anerkendte, videnskabeligt baserede standarder for bæredygtigt fiskeri og forsyningskæden for fisk og skaldyr. MSC-miljømærket og certificeringsprogrammet anerkender og belønner bæredygtig fiskeripraksis og er med til at skabe et mere bæredygtigt marked for fisk og skaldyr.  Det er den eneste wild-capture fiskeri certificering og miljømærkning program, der opfylder best practice krav, der er fastsat af både FN's Fødevare-og Landbrugsorganisation (UNFAO) og ISEAL, den globale medlemskab forening for bæredygtighed standarder. For mere information besøg msc.org