Coop Danmark A/S

International hyldest af Coops klima-indsats

Del

Coop i topfeltet blandt verdens virksomheder, som vil indfri Paris-aftalen

Som den første danske daglivarevirksomhed har Coop fået gennemgået koncernens klimaregnskab og evalueret klimaindsatsen af den internationale nonprofit-organisation CDP, der vurderer virksomheders klima-indsats. CDPs vurdering placerer Coop i topfeltet af internationale virksomheder, der arbejder for at indfri Paris-aftalens målsætninger.

Coop får bedømmelsen ”B” af CDP, hvilket er bedre end 91% af alle årets førstegangsrespondenter og placerer Coop i den bedste tredjedel af alle bedømte virksomheder i verden. Dermed placerer Coop sig direkte i topfeltet af virksomheder, der arbejder seriøst for at indfri målene i Paris-aftalen.

I begrundelsen fra CDP lyder det: ”Coop Danmark demonstrerede en solid førstegangsrapportering til CDP. Deres B-score viser, at klimaforandringerne er integreret i deres forretningsstrategi, og at processer for at styre klimarelateret risici og muligheder er implementeret og flugter med overgangen til en lav-emissions økonomi”, Andreas Svennefjord, Senior Account Manager, CDP

”Vi lancerede for godt et år siden det, vi selv mener er verdens måske mest ambitiøse klimaplan, hvor vi blandt andet vil være klimapositive i 2030 i vores drift. Vi har fortsat langt at gå, men så meget desto mere opmuntrende er det, at få denne flotte anerkendelse fra en uafhængig 3. part, der viser at vores indsatser er troværdige og kan måle sig med de mest ambitiøse i verden”, siger ansvarligheds-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Også danskerne bakker op, om at der skal handles for klimaet. 77 pct. af danskerne mener, at klimaet fortsat skal prioriteres meget højt, trods Corona-krisen, viser analyse fra Coop Analyse fra april 2019.

”Masser af klimainitiativer er allerede rullet ud mod leverandører og kunderne. 2020 har blandt andet budt på; lancering af den første Coop Folkeskov ved Holstebro, kunderne kan følge klimabelastningen fra deres fødevareindkøb i Coops App, varetransport fra Spanien med tog fremfor lastbil, solceller og varmepumper installeret i en række butikker, plastikposer lavet af vores eget affald såvel som klimacrowdfunding af en stribe grønne danske iværksættere”, siger klimachef i Coop, Peter Svendsen.

Trædestenene lægges for at indfri Coops ambitiøse målsætninger. Konkret betyder det blandt andet, at Coop i 2021 øger sit fokus på at sikre den grønne omstilling i leverandørkæden samt arbejder for godkendelsen af klimamålsætningerne under Science Based Target Initiative – også kaldet virksomhedernes Paris-aftale.

Coops klimaindsats er en del af Coops bæredygtighedsstrategi ”Tid til at handle”. 

Læs mere om Coops bæredygtighedsstrategi her: https://tidtilathandle.coop.dk/


Yderligere information: Klimachef i Coop Peter Svendsen, 5159 3298



Om CDP og SBTI:
CDP er en international nonprofit organisation, som hvert år gennemgår tilmeldte virksomheders klimaarbejde og uddeler en score. Scoren medregner hele virksomhedens arbejde med klima og fokuserer både på CO2 udledninger, governance og risikovurdering. I 2020 rapporterede over 9.500 virksomheder til CDP. CDP vurderer virksomheders klimaindsats på en score fra A til D-.

 

Science Based Target Initiative (SBTi) er et internationalt samarbejde, der verificerer, hvorvidt virksomheders klimamålsætninger stemmer overens med Paris-aftalen. Målsætningerne skal derfor følge en videnskabelig anerkendt reduktionssti, der sikrer at den globale temperatur ikke overstiger 2 grader. Over 500 virksomheder har allerede fået godkendt deres målsætninger, og yderligere cirka 600 virksomheder har forpligtet sig til at få anerkendt deres mål under SBTi. Coop forventer at få godkendt sine målsætninger i 2021.

Nøgleord

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Irmas kunder tilbydes nu salater dyrket med vertical farming.5.3.2021 09:48:07 CETPressemeddelelse

Som de første i Danmark bliver det nu muligt for københavnerne at smage salater, der er dyrket ved hjælp af såkaldt vertical farming. Det indebærer en langt mere bæredygtig produktion, helt uden brug af pesticider og med minimal brug af vand og transport. For godt et år siden introducerede Irma i samarbejde med den tyske specialist i vertical farming, Infarm, friske krydderurter, der groede færdigt direkte i butikkerne.Infarm står bag et banebrydende koncept, der gør, at man kan dyrke grøntsager i specielle skabe. Succesen med krydderurter har været så stor, at Irma og Infarm nu tager næste skridt, som Crystal Salat og Salat Trio. De kommer nu til salg i 35 af Irmas største butikker i København. “Med den seneste lancering af vertikalt dyrkede grøntsager, fortsætter vi udviklingen af vores samarbejde med Infarm, og udbreder bæredygtighed og kvalitet til vores kunder. De har taget godt imod produkterne det seneste år, netop fordi de lever op til kravene om bæredygtig produktion og god sm

Forår i luften: Årets første danske kartofler i butikkerne i dag4.3.2021 07:00:00 CETPressemeddelelse

I dag bliver det muligt at smage årets første danske kartofler. De er avlet af Karl Larsen i drivhus på Fyn, og det er Coop, der har købt dem. De vil derfor kunne købes i dag – 4.marts - i udvalgte Kvickly, SuperBrugsen og Irma-butikker. Der bliver udbudt i alt 560 bakker a 200 gram. For at give flere mulighed for at få den smagsoplevelse, sælges bakkerne til langt under indkøbspris, nemlig 50 kr. pr. bakke. Det er under det halve af, hvad de har kostet de seneste år. Det er en uge senere, at det bliver muligt at smage de første danske kartofler. Sidste år kom de første i butikkerne 21. februar. Yderligere information: Indkøber Thomas Skjoldby, Coop Frugt og Grønt, 5221 4098 Foto til fri brug: En bakke af Karl Larsens nye kartofler kan i år købes for 50 kr. i udvalgte butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Irma.

Studerende skal hjælpe Coop med at blive endnu mere kundeorienterede3.3.2021 09:00:00 CETPressemeddelelse

Coop er dette års case virksomhed i CBS Case Competition Invitational.Over de næste tre dage skal studerende fra Danmark og Europa give deres bud på hvordan Coop, via en femårig forretningsplan, succesfuldt engagerer den unge generation og øger omsætningen med fem procent. Forretningsplanen skal udarbejdes i overensstemmelse med Coops værdier, hvor økonomisk bæredygtige løsninger skal kombineres med ansvarlighed.

Pernille Wendel Mehl træder ind i Coops bestyrelse1.3.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Adm. direktør for Danske Lotteri Spil A/S, Pernille Wendel Mehl, bliver nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse. Hun har en mere end 25 år lang karriere inden for markedsføring og dagligvarer. Udover posten som direktør for Dansk Lotteri Spil, har hun siden 2018 været formand for Dansk Markedsføring. ”Med Pernille i bestyrelsen får vi tilført dyb kompetence inden for marketing, forretningsudvikling, digital kommunikation og ledelse. Og samtidig en person med indgående kendskab til danske forbrugere. Jeg ser meget frem til samarbejdet i bestyrelsen,” siger formand Lasse Bolander, Coop. Pernille Wendel Mehl har tidligere arbejdet med dagligvarer som produkt- og marketingchef i Schulstad Lantmännen fra 1997-2000 og som marketingchef i Orkla Foods 2003-2006. Fra 2007 til 2014 var hun direktør i et af Danmarks største reklamebureauer, BBDO, de sidste fire år som adm. direktør. ”Jeg glæder mig til at kunne bidrage med mine erfaringer om at skabe vækst i et konkurrencepræget marked, hvor kunde

Charlotte Nilsson Norby ny direktør for Irma22.2.2021 11:00:00 CETPressemeddelelse

Charlotte Nilsson Norby, 52 år, bliver kædedirektør for Irma. Hun kommer fra jobbet som direktør i Løgismose Meyers, med ansvaret for Løgismose. Før da havde hun en ti år lang karriere i det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading. Og tidligere var hun 12 år i den globale fødevarevirksomhed Mars, hvor hun havde en række jobs på dansk, nordisk og europæisk niveau. ”Charlotte har netop den erfaring med og kærlighed til varerne, der er så afgørende i Irma. Kæden skal udbygge forspringet som den mest innovative dagligvarekæde i Danmark med den bedste kvalitet i varer og service,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Irma er en af verdens ældste kæder, grundlagt i 1886. Den består af 68 butikker placeret i hovedstadsområdet. ”Jeg ser frem til sammen med teamet i Irma og det stærke bagland i Coop at styrke Irmas ikoniske brand og position i markedet,” siger Charlotte Nilsson Norby. Hun begynder i Irma den 16. april. Yderligere information: Adm. direktør Kræn Østergård Nielse

Irma har halveret salget af plasticposer15.2.2021 00:00:00 CETPressemeddelelse

At københavnerne er blevet mere bevidste om deres forbrug af plastic, kan man se sort på hvidt i Irmas salgstal. Fra 2017 til 2020 er salget af plasticbæreposer halveret. Til gengæld er salget af genanvendelige poser mere end fordoblet. ”Det er en markant ændring i vores kunders adfærd; At huske at tage en pose med hjemmefra frem for at købe en plasticpose. Det viser klart, hvordan bevidstheden om brugen af plastic er vokset,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Det betyder, at der er blevet bedre grundlag for at udvikle flere alternative poser, som kunderne kan benytte igen og igen. Senest har Irma sammen med designeren Klaus Samsøe udviklet stofposer upcyclet fra kasserede restaurantduge og servietter - og det er i den grad faldet i kundernes smag. Her kniber det nærmest at følge med efterspørgslen, men flere er på vej. ”Vi ser en grundlæggende forandring af en ellers mangeårig vane. Derfor forventer vi fortsat fald i salget af plasticposer – og vi glæder os til at komme med

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum