Oticon

International Høredag: Oticon i Smørum inviterer hele Danmark til virtuelt åbent hus

Hele 60 % af alle verdens høreapparater kommer fra Danmark, og en af verdens største producenter er Oticon, som har hovedkontor i Smørum. På den Internationale Høredag onsdag den 3. marts inviterer Oticon alle interesserede danskere til virtuelt åbent hus og slår dørene op for en virtuelt guidet tour om høretab og mulighederne for behandling.
En af verdens største høreapparatproducenter Oticon har siden 2005 haft hovedkontor i Smørum. På International Høredag den 3. marts inviterer Oticon hele Danmark til virtuelt åbent hus.

På International Høredag onsdag den 3. marts markerer verdenssundhedsorganisationen WHO, hvor vigtigt det er have fokus på opsporing og behandling af høretab. I Danmark har mindst 800.000 danskere problemer med hørelsen, men kun 300.000 bruger høreapparater eller andre hørehjælpemidler. Det skal Høredagen være med til at ændre på:

”I 115 år har Oticon arbejdet med høretab og den teknologi, der kan hjælpe mennesker til igen at høre, og vi vil meget gerne være med til at udbrede viden og nedbryde tabu helt generelt om høretab. Derfor er vi med til at markere International Høredag, og det har vi de senere år bl.a. gjort ved at slå dørene op for interesserede borgere, som kan få mulighed for at opleve, hvordan vi arbejder med god hørelse,” siger Karen Wibling Solgård, der er adm. direktør i Oticon Danmark, og fortsætter:

”Det er der rigtigt mange borgere i lokalområdet, der tidligere har valgt at benytte sig af, og derfor slår vi igen i år dørene op. Men på grund af Corona, gør vi det virtuelt. Det betyder til gengæld, at borgere i hele landet kan kigge inden for hos os og opleve mulighederne inden for den allernyeste teknologi - fra den spæde grundforskning til den egentlige behandling.”

Oticon blev grundlagt den 8. juni 1904 af danskeren Hans Demant, der ønskede at hjælpe sin hørehæmmede hustru Camilla. Hun fik et af verdens første elektroniske høreapparater. Siden er Danmark blevet verdensledende inden for teknologi til høreapparater, og hele 60 % af verdens høreapparater kommer fra Danmark.

Høreapparatets rejse på programmet

Den 3. marts har siden 2007 været udråbt til International Høredag af verdenssundhedsorganisationen WHO. I 2021 er temaet ”Hearing Care for All”, og derfor byder Oticon danskerne på en virtuel rundvisning, hvor de besøgende kan få et unikt indblik i høreapparatets rejse, fra de spæde tanker til det færdige produkt med bl.a.:

• Grundforskningen i Oticons selvstændige forskningscenter Eriksholm, hvor de er forud for tiden.
  • Produktionen af høreapparatet med 7 computere i de mindste apparater.
  • Testningen, som foregår ikke blot med ørerne, men med hjernen, som styrer hørelsen.

Fra onsdag den 3. marts kl. 07.00 kan det virtuelle åbne hus tilgås direkte fra Oticons hjemmeside www.oticon.dk

Fie Elnegaard, fien@oticon.dk eller tlf. 3913 8605

Billeder

Information om Oticon

Oticon
www.oticon.dk

500 millioner mennesker verden over har et høretab. De fleste personer med høretab er 50+, men 8 % er under 18 år. Oticons vision er at skabe en verden, hvor høretab ikke længere en begrænsning. En verden, hvor høreapparater uden problemer bliver en naturlig del af hverdagen og hjælper mennesker med at forstå teknologiens fulde potentiale og samtidigt undgå de negative helbredsmæssige konsekvenser, som et ubehandlet høretab kan have. Oticon udvikler og producerer høreapparater til både voksne og børn og understøtter enhver form for høretab – fra mildt til meget kraftigt. Vi er stolte af at udvikle nogle af de mest innovative høreapparater på markedet. Vi er er en global virksomhed med hovedkvarter i Danmark. Vi er en del af Demant, der har mere end 16.000 medarbejdere og har en omsætning på mere end 14 milliarder danske kroner. Vi ændrer teknologien. Vi ændrer normerne. Vi ændrer liv. Oticon – livsændrende høreteknologi.

Følg pressemeddelelser fra Oticon