International atletik-topdyst på Østerbro Stadion

Den 26. juni afholdes der Copenhagen Athletics Games, og på programmet er blandt andet Sara Slott Petersen, som får hård konkurrence af én af sine evige konkurrenter, tjekken Zuzana Hejnová.

Sara Slott Petersen er allerede kvalificeret til EM. Den 26. juni tester hun formen ved CAG. (Foto: Iris Hensel)

De har mødt hinanden mange gange, blandt andet i OL-finalen i 2016, hvor Sara Slott Petersen vandt sølv, mens Zuzana Hejnová blandt andet har vundet VM to gange. Sara Slott Petersen og Zuzana Hejnová tilhører med andre ord begge den absolutte verdenselite, når det drejer sig om kvindernes 400 meter hækkeløb, og den 26. juni mødes de ved Copenhagen Athletics Games (CAG) på Østerbro Stadion.

"Vi er utrolig glade for, at vi kan præsentere danskerne for atletik på absolut internationalt topniveau. Når Sara og Zuzana er i form, så tilhører de begge top 10 i verden, og de kan til august meget vel blande sig i top 3 ved EM. Så det er en dyst, vi virkelig ser frem til i et i forvejen meget stærkt besat stævne, som blandt andet også byder på en 19 årig sydafrikaner, der i år har løbet 10,18 sekunder på 100 meter," siger Henrik Paulsen, som er sportschef i Sparta Atletik & Motion, der arrangerer CAG.

Jagten på EM kvalifikation

Ud over den meget spændende dyst på kvindernes 400 meter hæk, så byder CAG også på en lang række af dansk atletiks allerstørste navne. På programmet er blandt andet Ole Hesselbjerg, som deltog ved OL i 2016 og så Andreas Martinsen, som jagter EM kvalifikationen på 110 meter hæk.

"Sidste år satte jeg dansk rekord ved CAG, så jeg har rigtig gode minder fra netop dette stævne, og I år håber jeg på, at jeg kan klare kvalifikationskravet til EM, hvilket kræver, at jeg løber under 13,70 sekunder," siger Andreas Martinsen som tidligere har været i finalen ved EM, og hvis danske rekord lyder på 13,50 sekunder.

Copenhagen Athletics Games afvikles på Østerbro Stadion i København den 26. juni fra klokken 18.00 - 21.00. Dørene åbnes kl 15.45, hvor Danmarks kamp ved VM mod Frankrig vises på storskærm.