Interessen for kviklån stiger efter Roskilde Festival

På trods af vind og vejr valfarter danske unge hvert år til Roskilde Festival, og i år var ikke en undtagelse. Med sine over 110.000 deltagere kan Roskilde Festivalen prale af at være på listen over Europas største festivaler, og i år havde festivalen allerede udsolgt af partout billetter i starten af maj måned.

En uge i telt med et par gode venner og en diæt bestående af dåseøl og konservesmad lyder måske som et billigere alternativ til charterferien i Sydeuropa, men for mange ender festivalen alligevel med at blive en dyr fornøjelse. Først og fremmest skal billetten betales, og når den er i hus skal der købes telt, stole og pavilloner til de “camps” deltagerne bor i under festivalen. Når musikpladsen er åbnet onsdag formiddag er fristelserne mange. En lækker drink og et måltid hos en af de mange populære street food boder kan hurtigt blive dyrt - især hvis man som mange af deltagerne på Roskilde Festival er ung studerende.

Pengemangel på festivalens sidste dage

Når humøret er godt og promillen er høj, kan det være svært at holde budget. Det kan tit føre til at pengepungen bliver lettere og lettere som festivalen går, og på sidste dagen står man så pludselig uden penge til resten af måneden.

Ifølge Google Trend nåede søge interessen på kviklån sit højeste på Roskilde Festivalens sidste dag d. 7 juli, og det er faktisk gældende hele landet over. På festivalens første dag har søge interessen ligeledes toppet for netop kviklån. I Google Trends analyse kan man også se, at søgninger på kredit lån, sms lån og ekspres lån har hittet i samme periode. Noget tyder derfor på, at mange mennesker har haft brug for et hurtigt og nemt lån.

Et hurtigt lån med plads til frihed

Kviklån er for mange et tabu, da det forbindes med høje renter og impulsive beslutninger. Dog kan der være fordele ved kviklånet, og det er også derfor, at det for mange er attraktivt. Tim Petterson, ekspert i lån fra ecomia.dk, udtaler, at der er tre centrale fordele ved kviklån; hastighed, frihed og størrelse og effektivitet. Ifølge Tim er foretagelsen af kviklån de seneste 10 år steget eksplosivt. Populariteten af kviklån blandt danskerne er tydelig, og dette kan blandt andet forklares ved de tre centrale fordele. Alligevel bør man ikke være for impulsiv med sine lån. Tim Petterson mener, at man altid bør sætte sig godt ind i lånet og læse det med småt. Ved kviklån kan det være svært at modtage rådgivning og renterne er som regelt meget høje. I stedet bør man overveje om man virkelig har brug for et kviklån, og om det i den forbindelse kan betale sig.