Interessen for fjernvarmekurser eksploderer

Over 100 ledige fra hovedstadsområdet deltager i intromøde om at blive fjernvarmesvejser. Der er hårdt brug for netop den type arbejdskraft for at nå i mål med udrulningen af fjernvarmenettet i løbet af de kommende år.
Opkvalificeringskurser skal løse manglen på svejsere til udrulning af fjernvarmenettet.

Gode erfaringer med rekrutterings- og opkvalificeringsforløb for industri- og fjernvarmeområdet resulterer nu i massiv interesse fra jobcentrene og ledige. Opkvalificeringen har blandt andet været en stor succes i Syd- og Sønderjylland, og nu er turen kommet til København.

På en af Danmarks største erhvervsuddannelsesinstitutioner, TEC i Ballerup, har over 100 ledige meldt deres ankomst til et intromøde i dag om opkvalificeringsforløbene.

Hos arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, der står bag forløbende i samarbejde med fagforbundene Dansk Metal og Blik & Rørarbejderforbundet, er den massive interesse meget kærkommen.

- Udrulningen af fjernvarme og vedvarende energikilder kræver flere hænder her og nu. Derfor er vi meget glade for det etablerede samarbejde med kommunerne, som giver os en lettere adgang til de ledige hænder. Interessen for fjernvarmekurserne overstiger vores forventninger, og hvis det kan resultere i flere faglærte hænder på sigt og svejsere lige nu, så betyder det også, at Danmark hurtigere kan gøre sig fri af russisk gas, siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder i både el, vvs og metalindustrien.

Opkvalificeringsforløbende henvender sig direkte til ledige - både faglærte og ufaglærte - med et ønske om beskæftigelse i branchen. De er tilrettelagt bredt til hele installations - og industriområdet, så lokale virksomheder hurtigt kan rekruttere den arbejdskraft, de har brug for.

En af de virksomheder er teknikentreprenøren Wicotec Kirkebjerg, der står bag en lang række fjernvarmeprojekter. Virksomheden har allerede aftaget ledige fra kurset og deltager også på dagens intromøde.

Opkvalificeringen tager mellem 34 og 39 kursusdage. Forløbende er desuden meritgivende til smede- og vvs-energiuddannelserne.

Læs mere om opkvalificeringsforløbene her

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr