Intentionerne om uddannelse i hele landet skal nu følges tæt

Partierne bag aftalen om udflytning af uddannelsespladser er netop blevet enige om aftalens endelige indhold. Hovedorganisationen Akademikerne (AC) er glad for, at partierne har lyttet til universitetssektoren og bl.a. nedlægger færre uddannelsespladser end først meldt ud. Alligevel frygter Akademikerne, at aftalen kommer til at betyde tomme uddannelsespladser i de mindre byer, mens de store byer kommer til at opleve rift om studiepladser, ringere forskningsmiljøer og mangel på arbejdskraft.

Akademikerne er særlig glad for, at partierne er blevet enige om, at universiteternes fælles udspil til udflytninger imødekommes, at der tages hensyn til små fag, herunder sprog og STEM-uddannelser, og at politikernes ambitionsniveau for udflytning er tilpasset finansieringen.

Akademikernes formand, Lisbeth Lintz, udtaler:

“Det er ingen hemmelighed, at udflytningsaftalen ikke er ”en blomst groet i vores have”. Af samme grund er jeg glad for, at partierne har lyttet til Akademikerne og andre med bekymringer om bl.a. kvaliteten af forskningsmiljøer og uddannelser,og at der er opnået enighed om at fjerne nogle af de værste tidsler i den oprindelige aftale. Nu skal udviklingen følges tæt, så de gode intentioner om uddannelse i hele landet muliggøres, uden at bivirkningerne af kuren bliver bitter på baggrund af en dårligere uddannet befolkning, lukning af yderligere (små) fag samtidig medtomme studiepladser i de mindre byer”.

Akademikerne er særligt bekymret for, at nogle af de fag, der i forvejen har været hårdt ramt af nedskæringer, kommer til at blive yderligere pressede af lavere optag:

“ Vi er meget tilfredse med, at partierne er opmærksomme på at holde nogle af de mest efterspurgte uddannelser frie for nedskæringer. Men det er også væsentligt, at vi fastholder ordentlig kvalitet af forsknings- og uddannelsesmiljøer på fx humaniora, hvoroptaget allerede er 40 pct.lavere end i 2013.

Ifølge Lisbeth Lintz bliver det nu afgørende at holde skarpt øje med aftalen de kommende år:

“Vi har ikke brug for mindre uddannelse – tværtimod. Derfor har vi en stor opgave foran os med at sørge for, at aftalen ikke kommer til at betyde hverken dårligere kvalitet, tomme studiepladser eller svagere forskningsmiljøer. Hvis ikke de politiske intentioner med udflytning kan klare virkelighedens tryktest, bliver politikerne nødt til at se på aftalen igen.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne, på 2488 8442 eller på ll@ac.dk.

Akademikerne varetager interesser for 464.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: Partnerskab sikrer ukrainske flygtninge tryg overgang til arbejdsmarkedet og uddannelse15.3.2022 12:02:10 CET | Pressemeddelelse

Det nye partnerskab for hurtig adgang til arbejdsmarkedet bliver et godt redskab i indsatsen for at tage ordentligt imod de mange ukrainske flygtninge, der kommer til Danmark. Det er helt centralt at sikre gode muligheder for, at de kan komme i job og uddannelse med det samme. Med partnerskabet vil vi også kunne justere og tilpasse indsatsen i takt med, at vi bliver klogere på udfordringerne og behovene, lyder det fra Akademikernes formand, Lisbeth Lintz, der repræsenterer over 450.000 medlemmer på det private og offentlige arbejdsmarked.

Akademikerne: Ny trepartsaftale styrker arbejdet for at komme seksuel chikane til livs4.3.2022 13:37:38 CET | Pressemeddelelse

Den nye trepartsaftale om seksuel chikane er et godt afsæt til at skabe reelle forbedringer på arbejdspladserne. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter Akademikerne og de øvrige parter på arbejdsmarkedet i dag blev enige om en række initiativer, der skal modvirke seksuel chikane. Det er særligt aftalens fokus på unge og løstansatte samt prioritering af ny viden på området, der vækker glæde hos Akademikerne.

Ny formand i hovedorganisationen Akademikerne starter med medlemsfremgang – og repræsenterer nu 464.800 offentligt og privat ansatte3.3.2022 13:53:01 CET | Pressemeddelelse

Som i de foregående år fortsætter der med at komme nye medlemmer til de faglige organisationer, der organiserer privat og offentligt ansatte med videregående uddannelse. Med en tilgang på 17.500 medlemmer betyder det, at hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer knap hver syvende dansker på arbejdsmarkedet, heraf hovedsageligt i det private, hvor 51,5 pct. af medlemmerne er beskæftiget.