Installationsbranchen fortsætter fremgangen

I første halvdel af 2017 har de danske el- og vvs-installatører oplevet en stabil stigning i omsætningen. Men danskernes kendskab til branchen skal være større, og derfor søsætter brancheorganisationen TEKNIQ den 10. oktober en landsdækkende brandingkampagne.

Installationsbranchens aktivitet udvikler sig positivt. Branchens omsætning steg i første halvår 2017 med 3,1 procent i forhold til samme periode sidste år. Det er samme vækstrate som i 2016 og fjerde år i træk med vækst i branchen.

”Det er positivt, at branchen på denne måde fastholder den positive udvikling, og at det sker i et tempo, hvor virksomhederne er rustet til at løfte opgaverne,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Installationsbranchen.

Aktiviteten i installationsbranchen løftes primært af et styrket opsving i dansk økonomi generelt, tiltagende byggeri – især af boliger og sygehuse – og mere renovering.

Installationsbranchens omsætning er dog stadig 10 procent lavere end i 2008. Desuden er der flere udenlandske virksomheder på markedet, og mange af de nuværende store byggerier forventes at blive færdige i løbet af de næste par år.

”Det betyder, at vi fastholder forventningerne til en moderat og håndterbar vækst på 3,5 procent i 2017 og tre procent i 2018. Det er blevet sværere at skaffe arbejdskraft, men installationsvirksomhederne har lært af tiden op til den økonomiske krise og er derfor bedre i stand til at håndtere den øgede aktivitet – blandt andet ved hjælp af flere lærlinge, udenlandsk arbejdskraft, evnen til at trække folk tilbage til branchen og øget produktivitet,” siger Niels Jørgen Hansen.

Mere end rør og stikkontakter

Installationsbranchen omsatte for 23 mia. kr. i første halvdel af 2017, og de tekniske løsninger spiller en afgørende rolle, ikke kun i byggeriet men i hele samfundet. Det er imidlertid de færreste danskere, der ved, hvad el- og vvs-virksomhederne beskæftiger sig med.

Derfor lancerer TEKNIQ i dag en større brandingkampagne, der skal vise, at branchen er mere end rør og stikkontakter.

”Installationsbranchen beskæftiger sig også med grøn energi, velfærdsteknologi, intelligente installationer, komfort og indeklima, sikring, automatisering og meget andet. Det er kloge tekniske løsninger, der giver værdi for samfundet, og som forbinder Danmark med fremtiden,” siger Niels Jørgen Hansen.

Kampagnen går i luften i dag – i første omgang i seks uger med annoncer i landets dagblade, de regionale aviser og på de sociale medier. Som led i kampagnen lanceres også websitet www.installationsbranchen.dk.

Fakta om udviklingen i installationsbranchen

• Installationsbranchen omsatte for 23,0 milliarder kroner i første halvår 2017.
  • Det er en vækst på 700 millioner kroner eller 3,1 procent i forhold til første halvår 2016.
  • Elbranchen oplevede fremgang i omsætning på 1,6 procent.
  • Vvs-branchen voksede med 5 procent.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ, mobil 40 74 43 60.

Case-historier:
Installationsbranchens virksomheder løser en lang række spændende opgaver. Ønsker I input til interessante cases og/eller kontaktinfo til virksomheder, er I meget velkomne til at kontakte presseansvarlig i TEKNIQ, Jesper Melgaard, mobil 27 69 45 69.

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.