Innovativ norsk virksomhed vil sikre bedre vand til danskerne

Norske InfoTiles’ løsninger giver indsigt i vores vigtigste naturressource, nemlig vores vand.

InfoTiles leverer analyseløsninger i realtid til digitalt vand, der spænder over vandværdikæden fra forsyning og forbrug til spildevandsbehandling og overvågning af vandveje. InfoTiles giver mulighed for datadrevet planlægning, drift og vedligeholdelse. Nu har virksomheden med udspring i Stavanger i Norge udvidet med et kontor hos Niras Green Tech Hub i Allerød, hvor man ønsker at ansætte fem medarbejdere. Det sker efter grundig rådgivning og assistance fra Copenhagen Capacity, som arbejder målrettet for at tiltrække grønne udenlandske virksomheder som InfoTiles til Østdanmark.

- Jeg er meget glad for den rådgivning, vi har fået fra Copenhagen Capacity. Hver gang vi stod over for en udfordring, har de enten kunnet løse det for os eller ledt os videre til andre, der kunne hjælpe. Det er for mig essensen af, hvad Copenhagen Capacity står for – at sikre virksomheder som vores den nemmeste adgang til det danske marked ved at lade os trække på deres store netværk af virksomheder og organisationer i regionen, som arbejder med ambitiøst med bæredygtighed, udtaler Johnny Alexander Gunneng, CEO i InfoTiles.

Den vigtigste naturressource, vi har

Hos InfoTiles betragter man vand som den vigtigste naturressource overhovedet. Og det var også naturligt for virksomheden at udvide i Danmark, da teknologi vedrørende vandforsyning er en dansk styrkeposition og et særligt fokusområde for danske virksomheder og myndigheder. I sin rådgivning har Copenhagen Capacity da også fokuseret på at introducere InfoTiles for et bredt spektrum af aktører i vand- og energisektoren i regionen.

- Det glæder mig, at InfoTiles har valgt at udvide deres forretning her i Danmark. Adgangen til rent vand er et privilegium, vi skal værne om, og ikke må tage for givet. Vi har mange stærke kompetencer i Danmark på vandområdet, men vi kan ikke levere alle løsninger selv. Derfor har vi brug for virksomheder som InfoTiles, der leverer innovative løsninger på, hvordan vi sikrer, at vi også i fremtiden har adgang til vand af høj kvalitet. Jeg er sikker på, at de vil blive et værdifuldt bidrag til det store økosystem af virksomheder her i Greater Copenhagen regionen, som arbejder ambitiøst med at sikre vores miljø og klima, udtaler Asbjørn Overgaard, adm. direktør i Copenhagen Capacity.

Globalt behov for nye løsninger

Globalt set bliver det stadig vigtigere at bruge vand på en bæredygtig måde. Aldrende infrastruktur, utilstrækkelige investeringer og et ændret klima bidrager alle til en internationalt anerkendt krise. Data kan hjælpe med at løse disse udfordringer, men ældre udstyr giver afbrudte data, som ikke er tilstrækkelige for beslutningstagere. InfoTiles forenkler og automatiserer trinnene med at konsolidere data, anvende realtidsanalyse og maskinlæring, så vandværker kan omdanne indsigt til handlinger og drage fordel af mere effektiv, bæredygtig drift.

Deltager ved årets TechBBQ

InfoTiles deltager ved årets TechBBQ og IWA-koncerence, som løber af stablen i uge 37. Virksomheden er del af en delegation af norske startups og virksomheder, der er medlemmer af den norske klynge for smart city solutions NORDIC EDGE, som har hovedsæde i Stavanger. Delegationen kommer blandt andet til Danmark for at mødes med med potentielle investorer og det øvrige danske økosystem.