Ingeniøroptaget skal hæves markant

Optaget på ingeniørstudierne skal hvert år stige kraftigt, hvis erhvervslivets efterspørgsel på ingeniører skal efterkommes

Den grønne omstilling og øgede digitalisering har allerede i dag sat en klapjagt i gang på ingeniører og it-folk. Og alle prognoser peger på, at virksomhederne får vanskeligt ved at rekruttere disse faggrupper i mange år fremover.

Faktisk skal optaget på ingeniørstudierne øges med mere end 8 procent hvert år frem mod 2031, hvis antallet af fuldførte diplom- og civilingeniører skal følge med den forventede efterspørgsel. Det viser nye beregninger baseret på en prognose  for arbejdskraftbalancen på arbejdsmarkedet i 2030, som Ingeniørforeningen IDA sammen med Dansk Gymnasier i 2021 fik udarbejdet af HBS Economics og IRIS Group.

IDAs fungerende formand, Aske Nydam Guldberg, kalder situationen kritisk, og appellerer politikerne til at udvise rettidig omhu, så der bliver taget hånd om udviklingen.

”Christiansborg nåede ikke at rette skuden op med optaget i år, hvor vi oplevede et fald i optaget – ikke mindst fordi antallet af internationale studerende blev reduceret kraftigt. Men hvis ikke udfordringen bliver taget seriøst, og vi fremadrettet øger optaget på ingeniør- og it-uddannelserne, vil det få store konsekvenser for erhvervslivets konkurrenceevne herhjemme,” siger han.

Prognosen viser, at Danmark i 2030 vil mangle 13.000 uddannede kandidater indenfor områderne ingeniør, teknik og it. Hertil kommer en mangel på 7.000 personer med en mellemlang uddannelse på samme områder. Det er ifølge Aske Nydam Guldberg næppe realistisk at imødekomme den stigende efterspørgsel efter ingeniører allerede i 2030 alene ved at optage flere studerende, og derfor er man tvunget til at kigge 5 år længere frem i tiden

”Tidshorisonten er desværre for kort til at nå at få tilstrækkeligt mange gennem studierne. Derfor har vi også i vores scenarier forlænget tidshorisonten til 2035. Men det ændrer jo ikke på, at der skal handles nu, og at vi på intet tidspunkt i de næste mange år skal se tal fra den koordinerede tilmelding, hvor optaget kun stiger i begrænset omfang, eller endnu værre står stille eller går tilbage,” siger han.

Beregningerne viser, at en årlig stigning i optaget på ingeniøruddannelserne på 5 procent i forhold til optaget i 2021 vil give godt 11.000 flere færdiguddannede ingeniører i 2035. Og det er det absolutte minimum, der bør stiles efter, mener Aske Nydam Guldberg.

”De 11.000 flere ingeniører i 2035 vil kun afhjælpe halvdelen af efterspørgslen, og stadigvæk gøre det sværere for danske virksomheder at fastholde og gerne udbygge vores stærke førerposition med løsninger på blandt andet klimaudfordringen og digitaliseringen. Omvendt bør en løbende stigning på 5 procent på ingeniøruddannelserne være det nye udgangspunkt, hvis ikke vi skal hælde vores vækstmuligheder ud med badevandet. Vi skal under alle omstændigheder holde op med at spænde ben for hinanden med udflytninger og reduktioner af studiepladser i de større byer og færre internationale studerende på helt vitale uddannelser,” siger han.