Ingeniørernes førstedame træder tilbage

Frida Frost takker af efter seks år som formand for Ingeniørforeningen, IDA

Over 100.000 ingeniører og naturvidenskabeligt uddannede i Ingeniørforeningen skal have ny formand, når foreningens første kvindelige formand Frida Frost stopper den 21. maj efter to perioder på posten. Grundet foreningens genvalgsregler kan hun ikke genvælges.

Frida Frost har de seneste seks år stået i spidsen for en faglig interesseorganisation, der på mange måder er gået mod strømmen. Eksempelvis er medlemstallet i Ingeniørforeningen steget markant fra omkring 80.000 til over 100.000 medlemmer siden Frida Frost tog over, og det skyldes ikke mindst, at det er lykkedes hende, at sætte den teknologiske udvikling på dagsordenen.

Hun har desuden været en af hovedarkitekterne bag den teknologiske alliance Engineer the future, der i dag tæller 50 store virksomheder, uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer. Efterspørgslen på tekniske og naturvidenskabelige kandidater er både nu - og på sigt - meget stor, og alliancen arbejder derfor på at øge kendskabet og interessen for disse uddannelser hos endnu flere unge. Også her kan Frida Frost se konkrete fodaftryk, da optaget på ingeniøruddannelserne i hendes formandsperiode er steget med hele 48 procent.

Frida Frost stopper ikke helt i Ingeniørforeningen, da hun er blevet valgt til IDAs repræsentantskab for de næste tre år.