Ingeniører bakker op om adgangskrav til gymnasiet

Der bør som udgangspunkt kræves mindst 4 i både matematik og dansk for at starte på de gymnasiale uddannelser mener ingeniørforeningen, der dermed er på linje med rektorerne på de almene gymnasier

Formanden for Ingeniørforeningens Uddannelses- og Forskningsudvalg Carsten Eckhart glæder sig over, at rektorerne på de almene gymnasier forud for den kommende gymnasiereform nu er klar til at indføre adgangskrav.

”Hvis de gymnasiale uddannelser bliver noget, hvor alle kan komme ind som en naturlig forlængelse af folkeskolen, risikerer vi at gå på kompromis med det faglige niveau. Er der så elever, der ikke opfylder disse krav, bør de naturligvis have mulighed for en optagelsesprøve eller en individuel vurdering fra det gymnasium, som de søger ind på,” siger han.

Carsten Eckhart håber desuden, at de politiske partier på Christiansborg retter fokus på, at studenterne i højere grad vælger de fag, der er en forudsætning for at gennemføre en videregående uddannelse.

”Der findes i dag et godt stykke over 200 retninger bare på det almene gymnasium. Det store tag-selv-bord har tydeligvis også haft den kedelige sideeffekt, at antallet af studenter der er nødt til at tage gymnasiale suppleringskurser(GSK) for at kunne komme ind på den ønskede videregående uddannelse, nærmest er eksploderet,” siger han.

Et mere enkelt gymnasie med to hovedindgange - en for dem der er matematisk naturvidenskabeligt orienteret og en for dem der er humanistisk sprogligt orienteret - vil være en enkelt løsning på mange af det almene gymnasiums problemer. Det vil være medvirkende til, at det almene gymnasie igen kommer på ret køl, og at flere studenter får de rigtige fagkombinationer på et niveau, der er adgangsgivende til de studier, hvor erhvervslivet oplever flaskehalse, mener Carsten Eckhart.

”Det er helt essentielt, at unge får lyst til at uddanne sig til cand.scient eller ingeniør. Der er allerede i dag en stor efterspørgsel på disse faggrupper, og en prognose fra den teknologiske alliance Engineer the Future viser, at der i 2025 vil mangle 9.300 ingeniører og 4.200 naturvidenskabelige kandidater. Den udfordring skal en kommende gymnasiereform naturligvis adressere,” siger han.

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le