Ingen unge på Sydsjælland skal presses til at sælge sex

I dag skyder LivaRehab og Velux Fonden et storstilet to årigt metodeudviklingsprojekt i gang. Målet er at forebygge gråzoneprostitution blandt udsatte børn og unge på sydsjællandske opholdssteder.

LivaRehab har i de seneste år arbejdet med forebyggelse af gråzoneprostitution blandt udsatte unge. Vores viden peger på at der kan foregå gråzoneprostitution på landets ungdomsopholdssteder, og deres medarbejderne eftersøger redskaber til at kunne hjælpe børn og unge, der forvejen er sårbare og udsatte.

Al forskning viser, at seksuelle overgreb kan føre til yderligere udsathed senere på livet - Og gråzoneprostitution er seksuelle overgreb. Alligevel har vi Danmark aldrig undersøgt omfanget af problemet, eller arbejdet målrettet med forebyggelse af at det sker.

Det vil LivaRehab – center for rehabilitering af mennesker med skader fra prostitution, vold og overgreb – ændre på.  Derfor har centret mandag den 15. august 2016 igangsat et stort projekt i Sydsjælland, der skal klæde det pædagogiske personale på opholdsstederne bedst muligt på til at forbygge at det sker.

”Gråzoneprostitution er ikke champagne og Chaneltasker, men overgreb. Det er unge udsatte drenge og piger, der alt får ofte kommer ud i uoverskuelige situationer, hvor deres grænser bliver overtrådt, og det kan skade dem meget. Vi er derfor glade for at få mulighed for at forebygge gråzoneprostiution med at dele vores viden og de redskaber, som bostederne efterspørger. Takket være Velux Fondens støtte”, udtaler Flora Ghosh, direktør for LivaRehab.

Med hjælp fra Velux Fonden vil LivaRehab arbejde for at forbygge gråzoneprostitution på omkring 50 opholdssteder og døgninstitutioner på Sydsjælland i de næste to år:

”Vi ved at udsatte børn og unge i gråzoneprostitution er i fare for at ender i prostitution, psykisk sårbarhed og isolation i deres voksenliv. Så vi er rigtigt glade for at få mulighed for at støtte op om deres mulighed for en barndom uden overgreb”, tilføjer hun.

Yderligere information:

Fakta

LivaRehab hjælper mennesker, der har haft en hård tilværelse på grund af prostitution, vold og seksuelle overgreb.

I de seneste år har centeret også arbejdet med forebyggelse af gråzoneprostitution blandt udsatte unge på baggrund af talrige eksempler på at det vil føre til prostitution og yderligere udsathed.

LivaRehab blev etableret i 2011 og hjælper årligt mere end 130 kvinder, mænd og transpersoner med prostitutionsskader videre i deres liv.

Velux Fonden har støttet projektet med fire millioner kroner.

Reorganisering af LIVa's ledelsesstruktur15.1.2020 22:10:01 CET | Pressemeddelelse

Den 7. januar vedtog LIVa's medlemmer på en ekstraordinær generalforsamling at vælge en helt ny bestyrelse med advokat Christian Dahlager som ny forperson for bestyrelsen. Det skete efter samarbejdsvanskeligheder mellem den nu tidligere bestyrelse og direktionen, som blev afskediget ultimo 2019. Den nye bestyrelse har nu gennemgået forløbet op til, at den tidligere bestyrelse opsagde direktionen og kan ikke finde sagligt grundlag for afskedigelsen af direktionen. Forperson for LIVa, Christian Dahlager udtaler: –Det, der er angivet i opsigelserne, som begrundelse for at bringe ansættelserne til ophør, kan vi ikke finde grundlag for på baggrund af det materiale, vi har gennemgået. Vi er dog på ingen måder blinde for, at der har været udfordringer i forhold til arbejdsmiljøet i LIVa. Som bestyrelse ser vi det som vores vigtigste opgave, at LIVa er et godt sted for både brugere og medarbejdere. Bestyrelsen har valgt at reorganisere ledelsesstrukturen. Det skyldes også, at LIVa har været ig