Ingen tvivl: Disse fem ting går os mest på nerverne på flyrejsen

Påskeferie, helligdage og udsigt til sommerferie betyder, at rigtig mange danskere over de næste måneder skal ud og flyve. Men flyveturen kan hurtigt føles lang, hvis ens medpassagerer er irriterende, og i en ny undersøgelse løfter danskerne sløret for, hvad der går dem mest på nerverne ved andre passagerer på flyet.
Og selvom larm, lugt og dårlige manerer alle er blandt danskernes absolut største irritationsmomenter, så er en klar førsteplads, når medpassagerer sparker på ens ryglæn. Sådan lyder det fra hver femte dansker, der peger på denne uhensigtsmæssige adfærd som det mest irriterende ting, andre flypassagerer kan gøre under en flyvning.
Undersøgelsen er lavet af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Men udover flittige spark i ryggen er der også andre ting, der tydeligt går os på nerverne. For 11 procent er det, hvis passagerer er uhøflige over for flypersonalet, mens 9 procent peger på dårlig kropslugt som det absolut værste, man kan blive udsat af for af sine medpassagerer.
“Der er få mennesker, der sætter pris på at være placeret i et flysæde alt for længe ad gangen, og det gør helt sikkert også, at vi er lidt mindre tolerante over for folks adfærd, end vi normalt vil være. Et godt råd er at holde sig selv underholdt med enten en film eller en bog, eller få ro på med støjreducerende høretelefoner, og på den måde fjerne fokus fra de elementer, der kan virke generende,” lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Derudover lyder opfordringen også på, at man som rejsende husker på de ting, man finder forstyrrende ved andre passagerer, og er opmærksom på ikke selv at udvise den samme adfærd.
Til sidst på den ærgerlige top fem finder man 7 procent af danskerne, der mener det mest irriterende er, når passageren foran lægger sit sæde ned, mens den største irritation for 6 procent er, hvis medpassagererne fylder for meget eller larmer højlydt.
Top fem ting der irriterer danskerne mest på flyrejsen:
- Sparker på mit ryglæn 19 %
- Hvis de er uhøflige over for flypersonalet 11 %
- Lugter af fx armsved eller lignende 9 %
- Lægger sædet ned 7 %
- Hvis de fylder for meget eller hvis de larmer meget 6 %
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring i februar og marts 2023.
|
Hvad irriterer dig mest ved dine medpassagerer på flyet? |
|
|
Hvis de fylder meget |
6% |
|
Hvis de hele tiden vil op og stå |
2% |
|
Hvis de forsøger at indlede en samtale med mig |
1% |
|
Hvis de er tydeligt berusede |
5% |
|
Hvis de er uhøflige overfor flypersonalet |
11% |
|
Spiser ting der lugter |
1% |
|
Lugter af fx armsved eller lignende |
9% |
|
Larmer meget |
6% |
|
Har små børn med |
3% |
|
Lægger sædet ned |
7% |
|
Sparker på mit ryglæn |
19% |
|
Hvis de klapper, når flyet lander |
2% |
|
Rejser sig inden skiltet er slukket når vi er landet |
2% |
|
Folk der tager skoene af i flyet |
1% |
|
Andet, notér |
2% |
|
Ved ikke |
8% |
|
Ingen af ovenstående/flyver ikke |
15% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Flere har overtræk lige nu: Denne cocktail gør ondt på pengepungen14.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Dyre julegaver og festlige højtider presser danskernes økonomi sidst på året i sådan en grad, at det fører til overtræk på kontoen. Det viser nye tal og en undersøgelse, som er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


