Ingen tvivl: Disse fem ting går os mest på nerverne på flyrejsen
Påskeferie, helligdage og udsigt til sommerferie betyder, at rigtig mange danskere over de næste måneder skal ud og flyve. Men flyveturen kan hurtigt føles lang, hvis ens medpassagerer er irriterende, og i en ny undersøgelse løfter danskerne sløret for, hvad der går dem mest på nerverne ved andre passagerer på flyet.
Og selvom larm, lugt og dårlige manerer alle er blandt danskernes absolut største irritationsmomenter, så er en klar førsteplads, når medpassagerer sparker på ens ryglæn. Sådan lyder det fra hver femte dansker, der peger på denne uhensigtsmæssige adfærd som det mest irriterende ting, andre flypassagerer kan gøre under en flyvning.
Undersøgelsen er lavet af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Men udover flittige spark i ryggen er der også andre ting, der tydeligt går os på nerverne. For 11 procent er det, hvis passagerer er uhøflige over for flypersonalet, mens 9 procent peger på dårlig kropslugt som det absolut værste, man kan blive udsat af for af sine medpassagerer.
“Der er få mennesker, der sætter pris på at være placeret i et flysæde alt for længe ad gangen, og det gør helt sikkert også, at vi er lidt mindre tolerante over for folks adfærd, end vi normalt vil være. Et godt råd er at holde sig selv underholdt med enten en film eller en bog, eller få ro på med støjreducerende høretelefoner, og på den måde fjerne fokus fra de elementer, der kan virke generende,” lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Derudover lyder opfordringen også på, at man som rejsende husker på de ting, man finder forstyrrende ved andre passagerer, og er opmærksom på ikke selv at udvise den samme adfærd.
Til sidst på den ærgerlige top fem finder man 7 procent af danskerne, der mener det mest irriterende er, når passageren foran lægger sit sæde ned, mens den største irritation for 6 procent er, hvis medpassagererne fylder for meget eller larmer højlydt.
Top fem ting der irriterer danskerne mest på flyrejsen:
- Sparker på mit ryglæn 19 %
- Hvis de er uhøflige over for flypersonalet 11 %
- Lugter af fx armsved eller lignende 9 %
- Lægger sædet ned 7 %
- Hvis de fylder for meget eller hvis de larmer meget 6 %
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring i februar og marts 2023.
Hvad irriterer dig mest ved dine medpassagerer på flyet? |
|
Hvis de fylder meget |
6% |
Hvis de hele tiden vil op og stå |
2% |
Hvis de forsøger at indlede en samtale med mig |
1% |
Hvis de er tydeligt berusede |
5% |
Hvis de er uhøflige overfor flypersonalet |
11% |
Spiser ting der lugter |
1% |
Lugter af fx armsved eller lignende |
9% |
Larmer meget |
6% |
Har små børn med |
3% |
Lægger sædet ned |
7% |
Sparker på mit ryglæn |
19% |
Hvis de klapper, når flyet lander |
2% |
Rejser sig inden skiltet er slukket når vi er landet |
2% |
Folk der tager skoene af i flyet |
1% |
Andet, notér |
2% |
Ved ikke |
8% |
Ingen af ovenstående/flyver ikke |
15% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Trods 50 procent flere svindelsager: Så mange er shoppeklar til Black Friday21.11.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne forventer at shoppe i anledning af Black Friday, viser en ny undersøgelse. Undersøgelsen er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, der advarer om en 50 procents stigning i antallet af svindelsager.
Tårnhøjt antal rotteanmeldelser i landets største kommuner19.11.2024 07:43:00 CET | Pressemeddelelse
Der er travlhed for rottefængere i landets største kommuner, der alle melder om et højt antal rotteanmeldelser de seneste måneder. Det viser nye opgørelser, som Gjensidige og NRGi har fået udleveret.
Flertal af danskerne vil gøre vinterdæk lovpligtige13.11.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I Danmark er der ingen lovkrav om at skifte til vinterdæk i vinterhalvåret, men det er et flertal af danskerne enige om burde ændres. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Første gang i Danmark: Gjensidige tilbyder kronikere behandling som kan ændre liv6.11.2024 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
Som det første forsikringsselskab i Danmark tilbyder Gjensidige i samarbejde med Nordic Netcare kronikere med rygsmerter behandling med kognitiv funktionel tilgang, som studier har vist være yderst effektiv.
Nye tal: Halvdelen af danskerne ved ikke, om deres elaftale er grøn31.10.2024 07:43:00 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere foretrækker, at deres elaftale er baseret på strøm fra vedvarende energikilder. Men alligevel er næsten hver anden elkunde i tvivl om, hvorvidt deres nuværende elaftale understøtter dette ønske.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum