Ingen tvivl: Disse fem ting går os mest på nerverne på flyrejsen
Påskeferie, helligdage og udsigt til sommerferie betyder, at rigtig mange danskere over de næste måneder skal ud og flyve. Men flyveturen kan hurtigt føles lang, hvis ens medpassagerer er irriterende, og i en ny undersøgelse løfter danskerne sløret for, hvad der går dem mest på nerverne ved andre passagerer på flyet.
Og selvom larm, lugt og dårlige manerer alle er blandt danskernes absolut største irritationsmomenter, så er en klar førsteplads, når medpassagerer sparker på ens ryglæn. Sådan lyder det fra hver femte dansker, der peger på denne uhensigtsmæssige adfærd som det mest irriterende ting, andre flypassagerer kan gøre under en flyvning.
Undersøgelsen er lavet af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Men udover flittige spark i ryggen er der også andre ting, der tydeligt går os på nerverne. For 11 procent er det, hvis passagerer er uhøflige over for flypersonalet, mens 9 procent peger på dårlig kropslugt som det absolut værste, man kan blive udsat af for af sine medpassagerer.
“Der er få mennesker, der sætter pris på at være placeret i et flysæde alt for længe ad gangen, og det gør helt sikkert også, at vi er lidt mindre tolerante over for folks adfærd, end vi normalt vil være. Et godt råd er at holde sig selv underholdt med enten en film eller en bog, eller få ro på med støjreducerende høretelefoner, og på den måde fjerne fokus fra de elementer, der kan virke generende,” lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Derudover lyder opfordringen også på, at man som rejsende husker på de ting, man finder forstyrrende ved andre passagerer, og er opmærksom på ikke selv at udvise den samme adfærd.
Til sidst på den ærgerlige top fem finder man 7 procent af danskerne, der mener det mest irriterende er, når passageren foran lægger sit sæde ned, mens den største irritation for 6 procent er, hvis medpassagererne fylder for meget eller larmer højlydt.
Top fem ting der irriterer danskerne mest på flyrejsen:
- Sparker på mit ryglæn 19 %
- Hvis de er uhøflige over for flypersonalet 11 %
- Lugter af fx armsved eller lignende 9 %
- Lægger sædet ned 7 %
- Hvis de fylder for meget eller hvis de larmer meget 6 %
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af Kantar Gallup for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring i februar og marts 2023.
Hvad irriterer dig mest ved dine medpassagerer på flyet? |
|
Hvis de fylder meget |
6% |
Hvis de hele tiden vil op og stå |
2% |
Hvis de forsøger at indlede en samtale med mig |
1% |
Hvis de er tydeligt berusede |
5% |
Hvis de er uhøflige overfor flypersonalet |
11% |
Spiser ting der lugter |
1% |
Lugter af fx armsved eller lignende |
9% |
Larmer meget |
6% |
Har små børn med |
3% |
Lægger sædet ned |
7% |
Sparker på mit ryglæn |
19% |
Hvis de klapper, når flyet lander |
2% |
Rejser sig inden skiltet er slukket når vi er landet |
2% |
Folk der tager skoene af i flyet |
1% |
Andet, notér |
2% |
Ved ikke |
8% |
Ingen af ovenstående/flyver ikke |
15% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge oplever utryghed på rejse28.3.2024 09:32:00 CET | Pressemeddelelse
Når danske unge vender hjem fra en rejse, er rygsækken ikke kun pakket med store oplevelser og nye venskaber. Desværre oplever nogen, at utryghed påvirker deres rejse. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum