Ingen forbedring for kræftpatienter på fem år

Mange kræftpatienter bliver ikke behandlet inden for de anbefalede tidsfrister. Det viser nye tal, som afslører, at udviklingen står i stampe. Sidste år kom 23 pct. af alle kræftpakkeforløb for sent i gang. Sådan var det også i 2014.

Når Folketingsvalget er overstået og en ny regering trukket i arbejdstøjet, lander en stor og vigtig akutopgave på sundhedsministerens bord: Tusindvis af kræftpatienter får ikke behandling til tiden, og desværre står udviklingen i stampe. Ifølge nye tal var der sidste år lige så mange kræftpatienter, der ventede for længe, som der var i 2014.

- Det er nedslående og uholdbart. En overskridelse af tidsfristerne kan have fatal betydning for den enkelte patient. Det kan forværre kræftsygdommen og gøre det vanskeligere at behandle den, siger adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse Jesper Fisker.

Sundhedsdatastyrelsen har netop offentliggjort tal for, hvor stor en andel af kræftforløbene, der kom i gang inden for de anbefalede tidsfrister, der er fastsat i kræftpakkerne. Regionernes mål er 90 pct. Sidste år blev 77 pct. af kræftforløbene gennemført til tiden. Sådan var det også i 2014.

Ingen umulig opgave

- Det er ikke nogen umulig opgave at få tallet op på 90 pct. I Kræftens Bekæmpelse har vi undersøgt regionernes hidtidige indsats inden for 12 udvalgte, store pakkeforløb. Alle regioner har på forskellige tidspunkter formået at overholde målet med de 90 pct. – dog undtaget blære- og prostatakræft. Så det kan altså lade sig gøre, fastslår Jesper Fisker og roser i den sammenhæng det store og vigtige arbejde, sundhedspersonalet på hospitalerne udfører.

- Skal vi helt i mål kræver det, at landets kommende sundhedsminister træder i karakter og højprioriterer opgaven. Det skylder vi kræftpatienterne. Tid er en afgørende faktor for dem. Tid kan bogstaveligt talt betyde liv eller død, understreger Jesper Fisker.

Vagthund med svære arbejdsvilkår

Kræftens Bekæmpelse er patienternes vagthund, men beklageligvis får foreningen i år meget svært ved at gøre sit arbejde ordentligt.

Normalt offentliggør Sundhedsdatastyrelsen hvert år og hvert kvartal tal for, hvor mange der kommer i behandling inden for de anbefalede tidsfrister. Men i år har styrelsen sat gang i en implementering af Sundhedsdataprogrammet, og som en konsekvens af det sender styrelsen ingen tal ud før til foråret 2020.

- Det er dybt problematisk. Tallene er et nødvendigt redskab for os i vores arbejde med at sikre alle kræftpatienter hurtig og god behandling, siger Jesper Fisker.

Som eksempel nævner han, at de kvartalsvise tal i november 2018 afslørede, at et stort antal kvinder med brystkræft havde ventet for længe på en operation i Region Sjælland. Det fik regionen til at undskylde over for kvinderne og iværksætte nye tiltag – blandt andet ansætte flere brystkræftkirurger.

Region Syddanmark klarede sig bedst

I 2018 var Region Syddanmark den region, der klarede sig bedst og gennemførte flest forløb - 82 pct. - til tiden.

Ser man på de forskellige kræftsygdomme, er der variationer. Den store kræftsygdom blandt kvinder, brystkræft, går det den forkerte vej med. Kun 66 pct. af brystkræftforløbene kom i gang til tiden sidste år mod 77 pct. året før.

Anderledes positiv er udviklingen inde for prostatakræft, som rammer mænd. 61 pct. af forløbene blev gennemført til tiden, og det er det højeste tal nogensinde. Tallet er dog stadig langt fra målet om de 90 pct.

For yderligere information og interviewaftaler, kontakt presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse Lise Bondesen, tlf 31 32 63 53, lisbo@cancer.dk

Jytte Møller, Roskilde, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2019 11:17:38 CESTPressemeddelelse

Pensioneret sygeplejerske og sundhedschef Jytte Møller, Roskilde, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Jytte Møller, der også er næstformand i Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg i Region Sjælland, vil bl.a. arbejde for, at der kommer flere lokale tilbud til kræftramte og deres pårørende, samt for en styrket indsats i forhold til senfølger efter kræft.

Henning Due Lorentzen, Fredericia, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2019 11:13:21 CESTPressemeddelelse

Pensioneret politiassistent Henning Due Lorentzen, Fredericia, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Henning Due Lorentzen har været byrådsmedlem i Fredericia, han har været medarrangør af Stafet for Livet i Fredericia siden starten og har arbejdet frivilligt i en række andre sammenhænge. Som hovedbestyrelsesmedlem i Kræftens Bekæmpelse vil Henning Due Lorentzen fokusere på lighed i sundhed, den frivillige lokale indsats samt på økonomien i Kræftens Bekæmpelse.

Ulla Kusk, Herning, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2019 11:00:41 CESTPressemeddelelse

Fhv. social- og sundhedsdirektør, førtidspensionist Ulla Kusk, Herning, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Ulla Kusk, der også er formand for Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Herning, vil som hovedbestyrelsesmedlem bl.a. arbejde for en røgfri fremtid, hvor ingen børn og unge starter med at ryge, og hun vil arbejde for at få udbredt mere viden om senfølger efter kræftbehandling samt for anerkendelse og forståelse af senfølger.

Kræftens Bekæmpelse: Medicinrådet fungerer, men der er plads til forbedringer16.5.2019 16:20:02 CESTPressemeddelelse

Det nu to år gamle Medicinråd sørger for, at danske patienter får adgang til nye lægemidler. Der har været knaster undervejs, men overordnet er det godt, at der stilles større krav til medicinalindustrien om dokumentation for, at medicinen virker, siger Kræftens Bekæmpelses direktør Jesper Fisker. Han opfordrer til, at rådet får værktøjer til at arbejde endnu hurtigere, samt tid til at lave flere behandlingsvejledninger.