Inflation får patienter i Region Hovedstaden til at droppe tandlægen

Nu rammer inflationen også danskernes sundhed. 70 procent af tandlægerne i Region Hovedstaden oplever en stigning i antallet af patienter, der melder afbud eller udskyder deres behandling. Det viser en ny rundspørge. Stærkt bekymrende, mener Tandlægeforeningen.

Afbud og et nej tak til tandbehandling er blevet hverdag på landets tandklinikker. Det viser en ny rundspørge blandt over 600 tandlæger, som Tandlægeforeningen har lavet.

Her svarer 70 procent af tandlægerne i Region Hovedstaden, at de oplever en stigning i antallet af patienter, der melder afbud eller udskyder en behandling sammenlignet med bare et år siden, hvor antallet af patienter allerede lå lavere på grund af pandemien. Af dem mener 77 procent, at forklaringen skal findes i den stigende inflation.

”Jeg er ærgerlig og bekymret over, at så mange patienter i Region Hovedstaden fravælger den tandbehandling, de har brug for. Det er vigtigt at gå regelmæssigt til tandlæge, så vi kan forebygge – og om nødvendigt behandle - sygdomme i tænder og mund. Vi ved også, at dårlig tandsundhed kan gå ud over den generelle sundhed, og at sunde tænder er afgørende for livskvaliteten,” fastslår Peter Østergaard, der er formand for Tandlægeforeningen i Region Hovedstaden.

Tandlægerne i hovedstadsområdet ligger på højde med landsgennemsnittet, hvor 70 procent oplever en stigning i antallet af aflysninger eller udskydelser, og hvor 75 procent mener, at det skyldes stigende inflation.

Peter Østergaard genkender tendensen på sin egen klinik i Københavns nordvestkvarter. Det er især én bestemt gruppe patienter, der fravælger tandlægen:

”Jeg oplever, at de af mine patienter, der har flest tandproblemer, også er dem, der melder afbud i øjeblikket. De risikerer desværre at ende i en situation, hvor en stor, dyr behandling er nødvendig. Det er meget ulykkeligt. Økonomi bør ikke være afgørende for danskernes sundhed, men det er svært at undgå for nogle grupper, når brugerbetalingen i tandplejen ligger på cirka 85 procent,” understreger Peter Østergaard.

Dårlige tænder stigmatiserer
Peter Østergaard bakkes op af Esben Boeskov Øzhayat, lektor på Odontologisk Institut ved Københavns Universitet.

Han er ikke overrasket over tallene, fordi det i forvejen kun er 35 procent af dem, der jævnligt har svært ved at betale sine regninger, der går regelmæssigt til tandlægen, men han er bekymret for konsekvenserne på sigt.

”Det kan næsten ikke undgås, at inflationen sætter fart i opdelingen i et a- og b-hold i tandsundhed. Og konsekvenserne for den enkelte kan være store. Vi ved, at de mennesker, der har problemer med tænderne, og som ikke har råd til at få gjort noget ved det, kan ende med at føle sig stigmatiseret, og at tænderne bliver en barriere for at få et job eller en kæreste,” fortæller Esben Boeskov Øzhayat og fortsætter:

”Jeg frygter, hvad der sker, hvis der pludselig også sker et fald i beskæftigelsen. Så går det først galt. Arbejdsløse går også mindre til tandlæge og har generelt set dårligere tænder”, understreger han.

3 gode råd til god mundhygiejne
1. Børst tænderne med tandpasta med fluorid to gange om dagen i to minutter hver gang.
2. Spis og drik sundt og undgå sukker i mellemmåltider og drikke.
3. Gå regelmæssigt til tandlæge for at få efterset tænderne. Visse sygdomme og mange former for medicin kan medføre mundtørhed, hvilket øger risikoen for huller i tænderne.