Indvandrer Kvindecentret håber at få aktiveret brugerne til at løbe med ved Make a Mark CPH

Hos Indvandrer Kvindecentret på Nørrebro er sundhed en vigtig del af dagsordenen. Håbet er, at det lykkes at få aktiveret en masse mennesker fra centret, som kan løbe med ved Make a Mark CPH.
Hos Indvandrer Kvindecentret er yoga et af de mange tilbud. (Foto: Indvandrer Kvindecentret)

Indvandrer Kvindecentret på Nørrebro er et af de gode formål, der samles ind til, når Sparta Atletik & Motion den 20. juni afholder Make a Mark løbet i og omkring Fælledparken. Indvandrer Kvindecentret er hovedsageligt et tilbud til kvinder, men har også aktiviteter til børn, unge og mænd.

"Helt overordnet så gælder det for alle, der kommer i Indvandrer Kvindecentret, at de har taget et aktivt valg om at ændre noget i deres liv. At blive bedre til at læse og skrive, blive styrket i forhold til at gennemføre en uddannelse, at få hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet, at blive sundere, at bryde isolation og være aktive medborgere i det danske samfund. Og med knap 13.000 besøg i 2019, tegner der sig et klart billede af, at der er mange, som gerne vil deltage og vælger forandring, udvikling og fællesskab” fortæller Mirka Mozer, der er direktør i Indvandrer Kvindecentret.

Sundhed er en del af dagsordenen
Minoritetsetniske danskere er en af de grupper af medborgere, der oftest står uden for vores fællesskaber. For langt de fleste er det ikke selvvalgt, men skyldes omstændigheder som dårligt helbred, arbejdsløshed, økonomiske problemer og generel isolation. Og derfor kan der også være brug for en ekstra håndsrækning til at blive en del af fællesskaberne. Sundhed og motion fungerer fantastisk til at mobilisere fællesskaber, og i den sammenhæng passer Make a Mark perfekt, både som indsamlingsløb og som en begivenhed, der kan motivere til at komme i gang med at motionere.

”Vi er superglade for og stolte af, at Sparta har valgt os som en af de organisationer, der samles ind til. Som NGO kan vi altid bruge flere penge til at igangsætte og løfte de indsatser vi har, og gøre hverdagen både sjovere og bedre for alle de mennesker, der rækker ud efter netop vores tilbud. Sundhed er et vigtigt fokusområde for os, og jeg er sikker på, at vi nok skal få samlet et hold af gode mennesker, der kan løbe med, og på den måde få en skøn dag i sundheden- og fællesskabets tegn” siger Mirka Mozer

Fakta om Indvandrer Kvindecentret
Indvandrer Kvindecentret er er frivilligt fællesskab for minoritetsetniske børn, unge og voksne, der lever i socialt udsatte livspositioner. I Indvandrer Kvindecentret tilbyder vi rådgivning og indsatser, der styrker medborgerskab, selvstændighed og handlekraft. Indvandrer Kvindecentret blev etableret i 1982, og har udover de faste medarbejdere, et stærkt og engageret frivilligkorps på knap 190 frivillige. I 2019 var der knap 13.000 registrerede besøg fra mere end 50 forskellige nationaliteter.

Læs mere om Make a Mark CPH her

Information om Sparta Atletik og Løb

Sparta Atletik og Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 1500 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.

Vi står desuden for den tekniske afvikling af store events såsom Royal Run, Tour de France Grand Départ og VM Halvmaraton i 2014.

Sparta Atletik og Løb er baseret ved Østerbro Stadion. Her driver vi Danmarks største atletiklub båret af et passionerede trænerstab og et inspirerende træningsmiljø fra børnenes sandkassehold til det højeste internationale eliteniveau.

I vores løbeafdeling tilbyder vi daglig løbetræning på mere end 20 forskellige træningshold. Her mødes, trænes og inspireres løbere på alle distancer og alle niveauer – fra nybegynderen og den sociale motionsløber til Danmarks allerhurtigste løbere.