Industrivirksomheder er for alvor vågnet af coronakrisens lærlingedvale

Antallet af indgåede uddannelsesaftaler i årets andet kvartal er steget med 67 procent i forhold til samme periode året før for de virksomheder, der er medlemmer af TEKNIQ Arbejdsgiverne.

BEMÆRK: De nye tal er trukket fra EASY-P, omfatter kun de virksomheder, der er medlemmer af TEKNIQ Arbejdsgiverne og kan ikke sammenlignes direkte med tal fra Undervisningsministeriet. Figuren viser alene tallene for de 4 uddannelser, der fylder mest i statistikken.

Coronakrisen har været hård for virksomhederne indenfor metal og industri. Det kunne også aflæses i et faldende antal nye lærlinge sidste år. Men nu er der atter klare tegn på bedring. Helt nye tal viser, at antallet af indgåede uddannelsesaftaler hos de metal- og industrivirksomheder, der er medlemmer af TEKNIQ Arbejdsgiverne er steget med hele 67 procent (fra 115 til 192) i årets andet kvartal i forhold til det tilsvarende tal sidste år.

”Det er ekstremt positivt, at pilen igen begynder at pege den rigtige vej på lærlingeområdet hos vores medlemsvirksomheder. Det viser, at virksomhederne tager deres ansvar alvorligt, når det gælder om at uddanne den næste generation af faglærte,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som er landets tredjestørste arbejdsgiverorganisation og repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Samtidig er det et klart tegn på, at den usikkerhed, der har præget metal- og industrivirksomhederne er begyndt at lette en smule.”

Hun understreger samtidig vigtigheden af, at den positive udvikling fastholdes den kommende tid.

”Vi ser allerede tegn på, at man i industrien begynder at kunne mærke manglen på kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det helt afgørende, at virksomhederne kommer op i gear og hjælper med til at uddanne flere nye faglærte – vi får brug for dem, når der igen skal gang i den økonomiske vækst,” siger Tina Voldby.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 20 12 82 83

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Offentlige dataudfordringer: Stadig gode arbejdsbetingelser for tyve med interesse for varebiler6.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rigspolitiet har afvist en anmodning om at gøre tyveridata tilgængelige for virksomheder, der ønsker at forebygge indbrud i varebiler og på byggepladser. Det ærgrer TEKNIQ Arbejdsgiverne, som opfordrer til politisk handling for at bremse de ubudne gæster. For hvis Danmark skal forsætte med at være et førende digitalt land, skal alle myndigheder forstå vigtigheden af adgang til offentlige data.