Industritekniker-lærling fra Hjørring skal være med til at lave jagerfly i Texas

Ikke nok med at unge industriteknikere bliver revet væk af danske virksomheder, når de er færdige med deres uddannelse. Nu får tre af de dygtigste også muligheden for at tage en del af deres uddannelse hos den amerikanske flyproducent Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas.

En af dem er Nicklas Lyngby Pedersen, der er i lære som industritekniker hos Hydratech Industries A/S i Vrå. Han er udvalgt blandt et stærkt felt af unge industriteknikere og drager afsted til foråret, hvor han blandt andet skal deltage i produktionen af de nye F35 jagerfly, som Danmark har bestilt 27 af.

Det er DI og Dansk Metal, der i samarbejde med metalvirksomheden Multicut A/S og Lockheed Martin, har gjort det muligt for de tre industritekniker-lærlinge at komme på studieophold i Texas.

- Tillykke til de tre dygtige lærlinge, der forhåbentlig kommer hjem fra USA med rygsækken fyldt med erfaringer, de kan bruge i deres videre arbejdsliv. Danmark har nogle af de dygtigste lærlinge i verden, og jeg er ikke i tvivl om, at Lockheed Martin vil få god gavn af Nicklas og de to andre unge lærlinge. Der er masser af muligheder for at se verden og gøre karriere som faglært. Det vil vi gerne vise med dette projekt, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

DI’s adm. direktør Karsten Dybvad håber, at projektet vil vise andre unge, at en erhvervsuddannelse også giver muligheder for at uddanne sig og arbejde i udlandet.

- Det er vigtigt for os at vise, at en erhvervsuddannelse i industrien også giver muligheder for en international karriere. Vores virksomheder har brug for, at flere dygtige unge har lyst til en af de mange spændende uddannelser inden for industrien. Og jeg tror, at vi vil være i stand til at sende mange flere afsted på studieophold i udlandet, siger Karsten Dybvad.

De tre unge lærlinge er udvalgt af et uafhængigt dommerpanel med faglærere fra en række erhvervsskoler. Indstillingerne har været anonyme, og det var svært for dommerne at vælge blandt de 18 dygtige lærlinge, der var indstillet.

- Det er unge mennesker, der er meget dedikerede i forhold til deres uddannelse. Man kan mærke, at det er lærlinge, der brænder for deres fag, og de bedste ligger på et meget højt niveau, siger medlem af dommerpanelet Henrik Nielsen fra Learnmark.

Industriteknikere arbejder i jern- og metalindustrien, hvor de bl.a. fremstiller og vedligeholder maskiner, maskindele og produktionsanlæg.

Lærling Nicklas Lyngby Pedersen, nicklaslyngby11@gmail.com
Lærlingeansvarlig på Hydratech Industries A/S FLUID Production Manager, ph@hydatech-industries.com, tlf: 2461 0034
Dommer: Henrik Nielsen, Learnmark, tlf: 4212 7368 E: henn@learnmark.dk
Michael Boas Pedersen, DI: mibp@di.dk, 3131 8137
Trine Jette Rasmussen, Dansk Metal: trjr@danskmetal.dk, 2924 5790

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og