Industriens Pension overtager attraktivt nybyggeri i Aarhus

Industriens Pension har netop fået overdraget Ådalshuset med 190 nybyggede lejligheder i Åbyhøj fra KPC Ejendomsudvikling.

Anden etape af det nye grønne boligkvarter Åbyen ved Åbyhøj i Aarhus er nu færdig, og 190 lejligheder i nybyggeriet Ådalshuset står klar til at tage imod nogle af kvarterets kommende beboere.

Industriens Pension indgik allerede i slutningen af 2018 en forhåndsaftale om at købe det færdigudviklede boligprojekt, og pensionsselskabet har netop overtaget ejendommen, der indgår i et større nyt grønt boligkvarter.

Ådalshuset har et samlet areal på knap 16.800 kvadratmeter, der er fordelt på mange forskellige lejlighedstyper på mellem 56 og 126 kvadratmeter. Derudover indeholder ejendommen en parkeringskælder med 92 p-pladser.

”Vi er glade for at medvirke til udviklingen af det tidligere industriområde, der nu er blevet et nyt attraktivt grønt boligkvarter i Aarhus. Med købet af Ådalshuset har vi fået endnu en moderne boligejendom, der er beliggende centralt i Aarhus, og som er i tråd med vores strategi om at udbygge porteføljen af boligudlejningsejendomme”, siger ejendomsdirektør i Industriens Pension, Søren Tang Kristensen.

Fra industriområde til grønt boligkvarter

Ådalshuset ligger i det nye boligkvarter Åbyen, der ligger i forlængelse af Åbyhøj blot et par kilometer fra Aarhus centrum. Tidligere har området været domineret af en række ældre erhvervsejendomme, der er blevet nedrevet til fordel for nye boliger. Området ligger tæt på Ådalens natur og Brabrandsøen, og der er stor fokus på at skabe et grønt område med attraktive gårdrum og varierede boliger.

KPC Ejendomsudvikling har stået for projektudviklingen, mens projektets totalentreprenør har været Raundahl & Moesby. Tegnestuen Luplau & Poulsen Arkitekter har stået for arkitekturen.

Industriens Pension har investeret omkring 500 mio. kr. i boligprojektet.

Ådalshuset ved Åbyhøj i Aarhus. Foto: Luplau & Poulsen Arkitekter.