Industriens PensionIndustriens Pension

Industriens Pension og KPC skyder gang i anden etape af Åbyen i Aarhus

I dag lægges grundstenen til byggeriet af 190 nye lejligheder i det nye kvarter Åbyen i Aarhus. Industriens Pension investerer over en halv mia. kr. i det nye boligprojekt.
Illustration: Luplau & Poulsen Arkitekter

Nu skyder Industriens Pension og udviklings- og entreprenørselskabet KPC gang i byggeriet af anden etape af den nye bydel Åbyen på den tidligere fragtmandscentral i Aarhus. Projektet omfatter 190 nye lejligheder af varierende størrelse, der ligger ved Søren Frichs Vej lidt over 2 km vest for Aarhus centrum.

Industriens Pension er bygherre, KPC står for projektudviklingen, og Raundahl & Moesby bliver totalentreprenør. Der er tale om en klassisk lukket karrébebyggelse med fælles grøn gårdhave, tagterrasser og en række fællesfaciliteter.

Glade for investeringer i Aarhus

I Industriens Pension ser man meget frem til at se det nye boligkvarter tage form.

”Det bliver et spændende kvalitetsprojekt, der vil bidrage til at skabe nyt liv i området og samtidig sikre stabile og solide afkast til vores medlemmer. Aarhus er inde i en forrygende udvikling med mange spændende nye boligområder, og vi er rigtig glade for at udbygge vores i forvejen betydelige ejendomsinvesteringer i byen,” siger chef for unoterede investeringer i Industriens Pension, Jan Østergaard.

Tæt på Aarhus centrum og rekreative områder

De nye boliger kommer samlet til at udgøre 16.800 kvadratmeter fordelt på lejligheder på mellem 56 og 126 kvadratmeter. Det bliver dels klassiske, velindrettede lejligheder med altaner, dels Townhouses-inspirerede lejligheder i to plan med tilhørende forhave.

”Vi glæder os meget til at komme i gang med projektet, der uden tvivl bliver et rigtig attraktivt boligområde og har en god beliggenhed tæt på Aarhus centrum og rekreative områder. Vi har haft en rigtig god samarbejdsproces med Industriens Pension, som vi ser frem til at fortsætte,” siger udviklingsdirektør i KPC, Henrik Hoffmann.

Det er tegnestuen Luplau & Poulsen Arkitekter, der har stået for arkitekturen, mens ingeniørarbejdet leveres af Ingeniør’ne fra Esbjerg. Niras bistår Industriens Pension med byggeteknisk rådgivning, mens DEAS er driftsrådgiver.

Det ventes, at byggeriet står færdigt i første halvdel af 2021, og udlejningen vil blive påbegyndt cirka et halvt år før. Industriens Pension investerer lidt over 500 mio. kr. i de nye boliger.

Laurits Harmer Lassen, pressechef i Industriens Pension, mobil: 2939 6676
Henrik Hoffmann, udviklingsdirektør i KPC, mobil: 2272 7377

Illustration: Luplau & Poulsen Arkitekter

Industriens Pension er blandt Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskaber med over 400.000 medlem­mer. Ca. 8.000 virksomheder inden for industri og fødevarebranchen i Danmark indbetaler til pensions­ordningen. Hele overskuddet går til medlemmerne. De samlede investeringer udgør 174 mia. kr. Mere information på www.industrienspension.dk