Industriens forventninger til fremtiden er tårnhøje

Industriens konjunkturindikator stiger svagt i marts 2016. Cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby vurderer, at fremtiden ser lys ud for dansk industriproduktion.

Den sammensatte konjunkturindikator for dansk industri steg fra -7 i februar til –5 i marts.

”Jeg mener sådan set, at dansk industri er i topform. Konkurrenceevnen er forbedret, og der er en høj produktivitetsvækst. Hvis fremtiden udvikler sig, som virksomhederne forventer, kan vi se frem til kronede dage for dansk industri. Potentialet er helt sikkert til stede, men vi skal være opmærksomme på mangel på kvalificeret arbejdskraft. Allerede nu er ledigheden meget lav. Blot 3,2 procent for vores medlemmer ved seneste måling. Det skriger på opkvalificering og målrettet uddannelse”, siger Thomas Søby.

Konjunkturbarometeret er en månedlig spørgeskemaundersøgelse blandt industriens virksomheder med henblik på at afdække de faktiske forhold og forventninger inden for branchen. Konjunkturindikatoren er således en måde at tage temperaturen på dansk industri.

”Virksomhederne i dansk industri ville uden tvivl ønske, at der var mere fart over feltet i dansk og global økonomi, end tilfældet er. Dette afspejler sig selvfølgelig i noget lunken stemning. Dog er forventningerne til fremtidig produktion tårnhøje, hvilket lover godt for fremtidig produktion, beskæftigelse og investeringer”, fortsætter Thomas Søby.

Dagens tal viser ifølge Thomas Søby, at virksomhederne stadig vurderer lagrene som værende for store - dog i mindre grad end for et års tid siden.

”Ordrebeholdningen vurderes at være utilstrækkelig, og det trækker meget ned i den samlede indikator. Industrien er altså meget optimistiske for fremtiden, men oplever at efterspørgslen på nuværende tidspunkt lader en del tilbage at ønske”, siger Thomas Søby.

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071