Industrien skaber den højeste værdi for Danmark i 13 år

Ikke siden 2003 har værditilvæksten i den danske industri udgjort en større andel end nu. Det viser en økonomisk analyse fra Dansk Metal.

Den værdi de danske industrivirksomheder skaber, efter omkostningerne til produktionen er trukket fra, er nu på højde med niveauet før finanskrisen. Især de seneste to år er værditilvæksten øget markant. Bruttoværditilvæksten fra industrien udgjorde i første halvår af 2016 15,2 procent af den samlede værditilvækst. Det er den højeste tilvækst siden 2003. I 2009 og 2010 var andelen nede på 12,5 procent.

”I løbet af de seneste par år har vi set, at produktiviteten i industrien er steget, og ledigheden blandt metal-medlemmer er faldet. Med andre ord er der fuld fart på industrien i Danmark. Vi oplever rigtig mange virksomheder, der ansætter folk og udvider produktionen, fordi de ellers ikke kan følge med ordrerne. Bagsiden af medaljen er selvfølgelig, at de seneste års forsømmelse af uddannelse viser sig tydeligt nu”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Siden år 2000 og frem til år 2010 skete et fald i industriens andel af værdiskabelsen i dansk økonomi blandt andet som følge af øget outsourcing af produktion og faldende indenlandsk efterspørgsel. Værdien faldt yderligere i takt med, at krisen satte en bremse på efterspørgslen i verdensøkonomien.

”Når man kigger på værdiskabelsen, så er det sådan set branchens regnskabsbog, der bliver gjort op. Hvad har vi haft af udgifter til råvarer, skatter, husleje, el, vand og varme? Og hvad har vi så samtidig tjent på produktionen? Derfor kan man vel sige, at der er kommet styr på husholdningen i den danske industri, og jeg er sikker på, tendensen fortsætter fremadrettet”, siger Thomas Søby.

I 2000 var industrien langt mindre betydningsfuld for den samlede værdiskabelse i Danmark sammenlignet med lande som Sverige og Finland. I dag er afstanden næsten forsvundet, og kun i Tyskland skaber industrien markant større værdi end herhjemme.

”Siden år 2010 har industrien været en frontløber for dansk økonomi. Ud over høj produktivitetsvækst oplever vi også, at mange af de virksomheder, der outsourcede tidligere, nu trækker produktion tilbage til Danmark. Og selvom der er langt igen, så har vi faktisk genskabt flere tusinde af de arbejdspladser, vi mistede under finanskrisen”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Krisen kostede 90.000 industriarbejdspladser i Danmark. Siden 2013 har industrien genskabt knap 13.000 arbejdspladser.

Læs hele analysen fra Dansk Metal her

Yderligere oplysninger: