Indsamlingsresultat: Over 100 nye hjertestartere til uddeling i hele Danmark

3 millioner indsamlede kroner og over 100 døgntilgængelige hjertestartere. Det blev resultatet af Hjerteforeningens Landsuddeling søndag 30. maj.

Danskerne var gavmilde og engagerede i Hjerteforeningens Landsuddeling 30. maj, hvor deltagerne samlede ind til lokale hjertestartere. I løbet af dagen samlede deltagerne 3 millioner kroner ind, og det betyder, at der kan sættes mere end 100 nye hjertestartere op over hele landet. Alt i alt blev der indsamlet en tredjedel mere end sidste år.

Konceptet for Landsuddelingen er enkelt: Når en gruppe på mindst 15 indsamlere har gået en indsamlingsrute - enten fysisk eller digitalt - og samlet ind til en hjertestarter, så kvitterer Hjerteforeningen med en kvalitetshjertestarter.

- Jeg er glad for og stolt over opbakningen til Hjerteforeningens Landsuddeling. Tak for indsatsen til indsamlerne og til alle, der har doneret. Hver eneste nye hjertestarter, vi får op at hænge i Danmark, kan være med til at redde liv ved et hjertestop. Hvert år får omkring 5.000 personer hjertestop uden for hospitalet. Dem kan vi nu bedre hjælpe med de hjertestartere, der bliver sat op, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Indsamlingsgrupperne får gratis monteret hjertestarteren i et klimaskab, og hjertestarteren bliver omfattet af en ServicePlus-aftale i et år. Det betyder, at hjertestarteren konstant bliver overvåget, så den altid er funktionsduelig, og at service, skift af batteri og elektroder samt erstatning ved tyveri sker uden besvær og omkostninger for ejeren.

Landsuddelingen var igen i år kontantfri, og indsamlerne har kunnet vælge at samle ind både fysisk og digitalt. Danskerne har virkelig taget de digitale ”indsamlingsruter” til sig. Der blev i år samlet 1,2 millioner kroner ind digitalt. Det er langt over dobbelt så meget som de 500.000 kroner, der blev samlet ind digitalt i Landsuddelingen 2020. Og det svarer til, at mere end hver tredje indsamlingskrone er kommet ind digitalt.

- Det er tredje år i træk, vi afholder Landsuddeling, og jeg er taknemmelig for, at danskerne stadig bakker op om den vigtige sag ved at samle ind til gavn for hjerterne. Det er i høj grad med til at redde liv, siger Anne Kaltoft.

Læs mere om Hjerteforeningens Landsuddeling på www.landsuddeling.dk

FAKTA OM HJERTESTOP

• Hvert år rammes ca. 5.000 danskere af hjertestop uden for hospital. Det svarer til ca. 14 personer om dagen.
  • Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 16 % (2019).
  • Hvis ingen træder til med genoplivning inden ambulancens ankomst, overlever 1 ud af 17.
  • Hvis et vidne træder til med hjertemassage, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 6.
  • Hvis personer med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever næsten 1 ud af 2.
  • Hurtig reaktion ved et hjertestop er afgørende. Sandsynligheden for at overleve et hjertestop kan være helt op til 50-70 %, hvis en person med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter inden for 3-5 minutter.
  • De fleste personer får varige skader eller dør, hvis ikke de får hjælp inden for ca. 10 minutter. Efter ca. 6 minutter kan hjernen begynde at tage skade, og for hvert minut, der går uden genoplivning, falder chancen for at overleve med ca. 10 %.

For yderligere information:
Lasse Lindquist, leder af Hjerteforeningens Landsuddeling, mobil: 6131 6090, mail: llindquist@hjerteforeningen.dk

Genvalg til Hjerteforeningens formand og næstformand8.5.2021 12:21:19 CEST | Pressemeddelelse

På Hjerteforeningens virtuelle repræsentantskabsmøde lørdag 8. maj 2021 fortalte formand Christian Hassager i sin beretning, at Hjerteforeningen i 2020 har haft 114,4 millioner kroner til disposition til foreningens fire formål. Heraf er 46 millioner kroner gået til hjerteforskning, og som noget nyt har patienter og pårørende været inddraget i udvælgelsen af specifikke fokusområder. Formanden fortalte også, at Hjerteforeningen i 2020 besluttede at indgå i et samarbejde med Novo Nordisk Fonden om at finansiere Danish Cardiovascular Academy (DCA). Hjerteforeningen støtter DCA med 30 millioner kroner over en 5-årig periode, mens Novo Nordisk Fonden støtter med 150 millioner kroner. DCA er et landsdækkende akademi, der samler forskningskræfterne inden for hjerte-kar-området. - Vi støtter akademiet for at forbedre mulighederne for diagnose, behandling og forebyggelse af hjerte-kar-sygdom. Vi skal skabe ny viden til dem, vi er sat i verden for at hjælpe, nemlig hjertepatienterne og de pårøre