Inden sæsonstart: ”Jeg kan ikke huske, at der har været en større favorit end Aalborg”

Der skal gå meget galt, hvis Aalborgs håndboldherrer ikke genvinder det danske mesterskab.

Det er først næste år, at Mikkel Hansen lander i Aalborg. Men det går også uden den danske verdensstjerne.

Det vurderer Danske Spil i hvert fald.

- Jeg kan ikke huske, at der har været en større favorit til et dansk mesterskab, end Aalborg er op til den kommende sæson, siger Mads Mortensen, der er oddssætter i Danske Spil.

Han understreger i samme åndedrag, at han først begyndte som oddssætter på håndbold, efter det tidligere storhold AG København var lukket.

Danske Spil giver odds 1,50 på, at Aalborg vinder herreligaen. Nærmeste konkurrent bliver formentlig GOG, der giver pengene 5 gange igen, hvis de bliver danske mestre.

- Det kan godt være, at Mikkel Hansen først kommer næste år, men Aalborg er allerede ved at bygge et storhold op. De har formået at holde fast i de fleste af de spillere, der skaffede Aalborg et dansk mesterskab og en Champions League-finale i sidste sæson. Og så kommer der kvalitetsspillere som Aron Palmarsson (fra Barcelona), Jesper Nielsen (fra Rhein-Neckar Löwen) og Kristian Bjørnsen (HSG Wetzlar) til, pointerer Mads Mortensen.

Oddset-spillerne er enige i, at Aalborg er storfavorit til at genvinde mesterskabet. 75 procent af alle spil på det danske mesterskab er sat på Aalborg.

Topscorer fra GOG?
Det kan godt være, at GOG skal overraske, hvis fynboerne skal snuppe mesterskabet, men det vil ikke komme som en overraskelse for Danske Spil, hvis herreligaens topscorer skal findes i GOG.

Svenske Jerry Tollbring, der lige er kommet til Fyn fra Rhein-Neckar Löwen, er med odds 4,75 favorit til at snuppe titlen som topscorer, mens Magnus Bramming (TTH Holstebro) og Mathias Gidsel (GOG) kommer lige efter med henholdsvis odds 6 og 8.

- Det bliver formentlig ret tæt, men Tollbring skal overtage efter Emil Jakobsen, der satte scoringsrekord i herreligaen i sidste sæson, og Tollbring kommer til at få rigtig mange chancer og skal formentlig også skyde straffekast, ligesom Emil Jakobsen gjorde, siger Mads Mortensen.

Oprykkerne får det svært
Kampen om ikke at ende sidst i herreligaen kommer forment til at stå mellem de to oprykkere, Skive og Ringsted.

Danske Spil giver odds 2,25 på, at Skive slutter på 15. pladsen, og odds 2,85 på at Ringsted ender sidst.

- Oprykkerne har det altid svært, og vi forventer som udgangspunkt, at de begge to rykker ned, siger Mads Mortensen.

Herreligaen starter kl. 19 i aften.

Yderligere info:
-Michael Ørtz Christiansen, presserådgiver i Danske Spil, mail: mioc@danskespil.dk, tlf: 61334230