Danmarks Idrætsforbund

Inaktive danskere ønsker mere motion i arbejdstiden

Manglende energi efter arbejde er en barriere for at dyrke motion. Det mener hver tredje ikke-aktive dansker. En ny kampagne i Bevæg dig for livet-samarbejdet skal gøre det nemmere med motion i arbejdstiden.

En stor del af danskerne har meget stillesiddende arbejde, og det kan gå ud over det fysiske overskud og aktivitetsniveau sidst på dagen. I en ny undersøgelse, som Aarhus Universitet har foretaget for DGI, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Nordea-fonden og TrygFonden i regi af Bevæg dig for livet svarer 32,5 procent af de ikke-aktive danskere, at manglende energi efter arbejde er en barriere for et aktivt liv. Og 17,9 procent svarer, at mulighed for at dyrke motion i arbejdstiden kan hjælpe dem i gang.

I en ny kampagne i Bevæg dig for livet-samarbejdet, der kører i uge 43-46, får danskerne gode råd til at træne de vigtigste muskelgrupper i frokostpausen og dermed forebygge både træthed og flere kroniske sundhedsproblemer. Programmet tager 5-10 minutter og kan klares uanset fysisk formåen.

”Vi ved, at det ikke er motivationen, som danskerne mangler for at komme i gang med en mere aktiv hverdag. Derfor giver vi nogle konkrete redskaber, som kan gøre det nemmere at klare den gode samvittighed, inden man rammer det tunge magnetfelt omkring sofaen derhjemme. Vi håber, at kampagnen kan skabe opmærksomhed om motion i arbejdstiden og i bedste fald kan skave nogle positive fællesskaber om det at røre sig sammen på jobbet,” siger Niels Nygaard, der er formand i DIF.

Gevinst for alle parter
Flere arbejdspladser har indført motion i arbejdstiden. Det gælder blandt andet i Hillerød Kommune, der fra første januar som led i deres Bevæg dig for livet-arbejde har indført mulighed for en times ugentlig motion i arbejdstiden for alle kommunens 5.500 ansatte.

”Arbejdspladserne er en vigtig arena i folks liv, så hvis vi kan få mere motion ind i arbejdslivet, så gavner det både den enkelte og arbejdspladsen, fordi man ganske enkelt får en tiltrængt ekstra pause og mere motiverede medarbejdere. Det vil vi gerne sætte fokus på med denne kampagne,” siger Charlotte Bach Thomassen, formand i DGI.

Der er i kampagnen lavet et særskilt sæt øvelser til de danskere, der arbejder på farten som kørende sælgere, med at køre taxa eller levere for nemlig.com. Rullende arbejdspladser har meget stillesiddende aktivitet, og en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at lastbilchauffører er den faggruppe, der har de længste arbejdstider.

Find inspiration og øvelsesvideoer til arbejdspladsen på kampagnesiden her.

Det siger inaktivitetsstudiet om motion på arbejdspladsen:

• I alt 1033 inaktive voksne danskere i alderen 18-65 år har besvaret spørgeskemaundersøgelsen
  • 32,5 procent af de ikke-aktive oplever det som en barriere, at de mangler energi efter arbejde
  • 17,9 procent af de ikke-aktive mener, at det vil motivere dem til at blive aktive, hvis de kan være aktive i arbejdstiden
  • 16,7 procent af danskerne over 18 år lever ikke op til sundhedsstyrelsens anbefalinger om minimum 30 minutters aktivitet om dagen

Kilde: Aarhus Universitet for Bevæg dig for livet. Læs hele rapporten her.

Om Bevæg dig for livet
Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation. Det er visionen i Bevæg dig for livet, der er Danmarkshistoriens største idrætspartnerskab mellem DGI, Danmarks Idrætsforbund, TrygFonden og Nordea-fonden og involverer hele Danmark.

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund