IMO forhandler sikkerhedsniveau på passagerskibe
R = 0.000088 ∗ N + 0.7488 eller R = 0.0719 x ln N + 0.291?
IMO skal på sin 97. samling i søsikkerhedskomiteen (MSC) bl.a. tage endelig stilling til valget mellem disse to formler.
Formlerne er en del af grundlaget for at udregne, hvordan et passagerskib skal konstrueres, så det har en tilstrækkelig modstandsevne i tilfælde af en skade, der laver hul i skroget.
Per Sønderstrup, kontorchef i Søfartsstyrelsen:
”Formlerne er et udtryk for, at IMO ikke længere vedtager meget detaljerede regler, som angiver præcise tekniske løsninger baseret på traditioner og erfaringer fra fx dengang, man fyrede med kul på skibene. I dag er det IMO’s ambition at vedtage regler, der bl.a. er baseret på forskning og fysiske principper, og som muliggør at bygge nye løsninger, som man ikke har set før. Det bakker vi op om fra dansk side, da vi arbejder aktivt for at gøre reguleringen målbaseret og funktionsbaseret for at fremme teknologineutral regulering og innovation og for dermed at give Det Blå Danmark de bedste muligheder for at udnytte dets kompetencer i den globale konkurrence.”
Danmark er fortaler for at opnå et så godt sikkerhedsniveau, som det er teknisk muligt, men det, der skal drøftes i IMO, drejer sig netop om, hvad der er teknisk muligt, når der stadig skal være plads til fragt og passagerer om bord, og når skibet f.eks. skal kunne komme ind i eksisterende færgelejer. Der forventes enighed om den ene eller anden formel i løbet af ugen, når argumenterne er blevet vendt.
Kontakt: Per Sønderstrup, kontorchef.
Billeder
Information om Søfartsstyrelsen
I Søfartsstyrelsen arbejder vi for at skabe sikkerhed til søs og vækst i de maritime erhverv i Danmark. For os går sikkerhed og vækst hånd i hånd, fordi væksten i Det Blå Danmark skal bygge på kvalitetsskibsfart.
Følg pressemeddelelser fra Søfartsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Søfartsstyrelsen
Modernisering af danske skibsruter30.6.2020 14:22:43 CEST | Pressemeddelelse
1. juli 2020 træder nye skibsruter i Kattegat og Skagerrak i kraft. Samtidig tages digitale løsninger i brug med virtuelle bøjer.
Alle, der styrer vandscootere skal have vandscooterbevis12.6.2020 14:50:17 CEST | Pressemeddelelse
Overgangsordning er slut. Nu skal alle have et vandscooterbevis for at styre en vandscooter.
IALA omdannes til IGO28.2.2020 10:21:06 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 28. februar blev en ny konvention om IALA vedtaget i Kuala Lumpur, Malaysia.
Digitale redskaber tages i brug til nye skibsruter i danske farvande4.2.2020 14:26:33 CET | Pressemeddelelse
Den 1. juli 2020 etableres der nye skibsruter i Kattegat og Skagerrak. Ruterne skal øge sejladssikkerheden for de ca. 70.000 skibe som årligt gennemsejler farvandene
Statistikken om Det Blå Danmark er opdateret29.1.2020 09:31:29 CET | Pressemeddelelse
Søfartsstyrelsen har netop udgivet seneste rapport om beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark.