Ildsjæl baner vej til arbejdsmarkedet for udlændinge

Softwareingeniør og stifter af Mozhi Consulting, Mozhgan Gerayeli, modtager IDA’s ligestillingspris ”Agnes og Betzy” 2019.
Mozhgan Gerayeli modtager Agnes og Betzy-prisen af Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA. Foto: Sif Meincke

Det kan være sin sag at slå døren ind til det danske arbejdsmarked, når man ikke har et rødbedefarvet pas. Det ved årets modtager af Agnes og Betzy-prisen, Mozhgan Gerayeli, alt om. Med egne erfaringer som udgangspunkt hjælper hun via sin konsulentvirksomhed Mozhi Consulting højtuddannede udlændinge i arbejde. Mænd og kvinder med mindst en kandidatgrad, som tidligere arbejdede som lagermedarbejdere, taxachauffører eller rengøringsassistenter, arbejder i dag indenfor deres fagområder og gør brug af deres uddannelse og kompetencer til glæde for både dem selv og dansk erhvervsliv.

Mozhgan Gerayeli kom til Danmark fra Iran i 1986 som 21-årig og familiesammenført for at tage hul på en ny tilværelse. Få år senere stod hun alene med ansvaret for en datter. Svaret blev en uddannelse som softwareingeniør fra Ingeniørhøjskolen i Odense. Og efter en karriere med flere lederstillinger i dansk erhvervsliv, hvor arbejdet for øget ligestilling og mangfoldighed har været en rød tråd, blev hendes virksomhed, Mozhi Consulting, etableret i 2015.

På det tidspunkt havde hun i et par år coachet og rådgivet om forretningsudvikling på deltid, men mødet med en veluddannet greencardholder med iranske rødder, som ikke kunne få foden indenfor på arbejdsmarkedet, ændrede alt. Eller som Mozhgan Gerayeli selv udtrykte i et interview med Ingeniøren samme år:

”Da jeg mødte en greencardholder, som både var arbejdsduelig og veluddannet – og alligevel ikke kunne få et job, følte jeg pludselig, at det var skæbnen, at jeg skulle hjælpe hende og andre ind på arbejdsmarkedet.”

Mozhi Consulting er siden vokset og blevet en heltidsbeskæftigelse. Og resultaterne taler for sig selv. Indtil videre er 112 højtuddannede udlændinge kommet i arbejde med Mozhgan Gerayelis hjælp – vel og mærke et arbejde, der matcher deres kompetencer. Det kræver vedholdenhed. Og i indstillingen til prisen nævnes netop hendes ukuelige vilje til at lykkes, hendes flid og foretagsomhed.

Mozhgan Gerayeli og hendes mission lever i høj grad op til de kriterier, der ligger til grund for at modtage IDA's ligestillingspris, Agnes og Betzy.

Om Agnes og Betzy-prisen

Agnes og Betzy-prisen består af et rejselegat på 25.000 kr.

IDA uddeler Agnes & Betzy-prisen årligt. Prisen skal gå til en person, der er med til at fremme ligestillingen, synliggøre kvinder inden for ingeniørfaget eller til en kvinde, der har gjort noget bemærkelsesværdigt i eller for ingeniørfaget.

Prisen blev stiftet i 1997 i anledning af 100-året for Agnes Nielsen og Betzy Meyer, der var de første kvindelige ingeniører i Danmark.

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, tlf: 51 85 17 64 / e-mail: slr@ida.dk

Billeder