IKEA er merkevaren som Kari Nordmann har best inntrykk av

YouGov BrandIndex lanserer nå norske kvinners Topp 10-liste. IKEA tar førsteplassen og Rema 1000 er merkevaren med størst fremgang.

I anledning kvinnedagen lanserer YouGov BrandIndex kvinnenes rangeringsliste over topp ti merkevarer som norske kvinner har det beste inntrykket av.

IKEA tar førsteplassen hos kvinnene på best inntrykk med en score på 59,3. Kiwi ligger på andreplass med en score på 57,9 poeng, etterfulgt av Vipps (57,2). Vipps innehar også førsteplassen på rangeringen av høyest BUZZ («positiv snakkis») i 2018.

Siste års vinner FINN.no må se seg forbigått av IKEA, Kiwi og Vipps. Ellers listen tilnærmet uendret sammenlignet med 2017-kåringen. Q-Meieriene er dog kommet med inn på topp 10, på bekostning av Wasa.

«Klatrerne»

Rema 1000 som i 2018 hadde størst fremgang i BUZZ («positiv snakkis») kan også glede seg over å ha en klart større andel kvinner som nå har et positivt inntrykk av Rema 1000. Rema 1000 har forbedret sin score med 13,7 poeng og ender på en samlet score på 45,3 poeng. Matvarekjeden er med andre ord kun 1,8 poeng unna en topp-ti plass.

Det er især kvinner over 60+ år, som har et positivt inntrykk av Rema 1000, viser YouGov Profiles*.

Se flere YouGov BrandIndex rangeringer her

Om BrandIndex

Tabellen for forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i generelle inntrykk fra 1. februar 2018 til 31. januar 2019 sammenlignet med samme periode 2017-2018.

* Segmenteringsverktøyet YouGov Profiles gjør det mulig å kartlegge og analysere ulike befolkningsgrupper.

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av 315 merkevarer. Hver dag intervjues det 100 nasjonalt representative respondenter for å få vite hva de mener om ulike merkevarer. Man kommer frem til inntrykk-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har et generelt positivt inntrykk av og hvilke de har et generelt negativt inntrykk av. Nettoscore regnes ut fra positivt inntrykk minus negativt inntrykk i perioden 1. februar 2018 til 31. januar 2019.

YouGov tilbyr en rekke verktøy og analyser som gir innsikt på alle trinn av forbrukernes atferd: BrandIndex er en daglig sporing av nordmenns oppfatning av mer enn 250 varemerker og gir deg et sanntidsbilde av ditt eget varemerke, dine konkurrenter og sektoren som helhet. Omnibus er vår representative undersøkelse for hele landet. Den gir deg svar på spørsmålene dine på bare 48 timer.

I tillegg til våre egenutviklede produkter, tilbyr vi et komplett utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester til analyse og rådgivning og hjelper deg med å besvare kritiske spørsmål.