Ikast-Brande har Danmarks bedste erhvervsklima

Dansk Industri har netop foretaget den hidtil største undersøgelse af de danske kommuners erhvervsklima. Top 10 består udelukkende af kommuner fra det midtjyske område og Fyn med Ikast-Brande som samlet vinder.

Danske virksomheder har det bedst på Fyn og i Jylland – og især i et bælte hen over det midterste Jylland. Allermest tilfredse er virksomhederne i Ikast-Brande Kommune med Herning og Hedensted Kommuner på de næste pladser. Det viser den 9. udgave af Dansk Industris undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, som i år er mere omfattende end nogensinde.

- Ikast-Brande har vundet i Lokalt Erhvervsklima i otte ud af ni år. Det taler sig eget tydelige sprog om en kommune, hvor både politikere og embedsværk er virkelig gode til at servicere og skabe gode og smidige forhold for områdets virksomheder. Landets andre kommuner bør kigge til det midtjyske for at få gode ideer – det betaler sig, siger direktør for DI, Karsten Dybvad.

Ny borgmester i Ikast-Brande efter kommunalvalget sidste år har altså ikke skubbet til kommunens position som virksomhedernes foretrukne. Ikast-Brande får landets højeste generelle vurdering af de lokale virksomheder.

Årets højdespringere er Nordfyns Kommune, der springer 44 pladser frem til en 4.-plads, og Ringkøbing-Skjern Kommune, der elegant hopper fra en plads som nummer 23 sidste år til nummer 5 i år. Også Vallensbæk, Guldborgsund, Lyngby-Taarbæk, Hjørring og Lolland har lagt sig i selen og sprunget mange pladser frem i år.

Fyn og Midtjylland i front – Sjælland og hovedstaden halter bagefter

Undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima er opdelt i ni kategorier, eksempelvis uddannelse, arbejdskraft og sagsbehandling, og der kåres foruden en samlet vinder også en vinder i hver kategori. Ikast-Brande er på podiet i fire ud af de ni kategorier og vinder kategorien, ”Brug af private leverandører”.

- Det midtjyske område har tradition for en høj bevidsthed om, at når det går godt for kommunens virksomheder, så får kommunen tilført arbejdspladser og skattekroner til bedre skoler, daginstitutioner og anden velfærd. Og den positive trend for det centrale Jylland er ligefrem forstærket i forhold til tidligere års undersøgelser, siger Karsten Dybvad

De fynske kommuner blander sig også i toppen af Lokalt Erhvervsklima i år, hvor vi finder tre kommuner fra Fyn i top 10. Det er én mere end sidste år. Modsat rykker Sorø og Høje Taastrup ud af top 10 og efterlader Sjælland uden en eneste kommune i top 10. Bedst på Sjælland er Høje Taastrup, som er nummer 11.

I bunden af Lokalt Erhvervsklima 2018 finder vi Gribskov, Egedal, Odsherred og som nummer 90 ud af 93 deltagende kommuner Københavns Kommune.

Generelt er virksomhederne siden DI’s første undersøgelse af erhvervsklimaet for ni år siden blevet mere og mere tilfredse med de vilkår, de bliver tilbudt fra kommunerne. Og det flotte niveau fra sidste år bliver holdt i år, hvor der dog for første gang ikke er fremgang i virksomhedernes tilfredshed.

- Årets undersøgelse er første vurdering af kommunernes indsats efter kommunalvalget. Derfor er det min vurdering, at det er flot at holde det høje tilfredshedsniveau fra sidste års undersøgelse. Fra DIs side håber vi selvfølgelig, at kommunernes politikere lader sig inspirere af resultaterne i årets undersøgelse og lægger sig i selen for at give de lokale virksomheder endnu bedre vilkår til at skabe vækst i kommunen. For når det går godt for kommunens virksomheder, så går det godt for kommunen, siger Karsten Dybvad.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2018:

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og