Ikast-Brande har Danmarks bedste erhvervsklima

Dansk Industri har netop foretaget den hidtil største undersøgelse af de danske kommuners erhvervsklima. Top 10 består udelukkende af kommuner fra det midtjyske område og Fyn med Ikast-Brande som samlet vinder.

Danske virksomheder har det bedst på Fyn og i Jylland – og især i et bælte hen over det midterste Jylland. Allermest tilfredse er virksomhederne i Ikast-Brande Kommune med Herning og Hedensted Kommuner på de næste pladser. Det viser den 9. udgave af Dansk Industris undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, som i år er mere omfattende end nogensinde.

- Ikast-Brande har vundet i Lokalt Erhvervsklima i otte ud af ni år. Det taler sig eget tydelige sprog om en kommune, hvor både politikere og embedsværk er virkelig gode til at servicere og skabe gode og smidige forhold for områdets virksomheder. Landets andre kommuner bør kigge til det midtjyske for at få gode ideer – det betaler sig, siger direktør for DI, Karsten Dybvad.

Ny borgmester i Ikast-Brande efter kommunalvalget sidste år har altså ikke skubbet til kommunens position som virksomhedernes foretrukne. Ikast-Brande får landets højeste generelle vurdering af de lokale virksomheder.

Årets højdespringere er Nordfyns Kommune, der springer 44 pladser frem til en 4.-plads, og Ringkøbing-Skjern Kommune, der elegant hopper fra en plads som nummer 23 sidste år til nummer 5 i år. Også Vallensbæk, Guldborgsund, Lyngby-Taarbæk, Hjørring og Lolland har lagt sig i selen og sprunget mange pladser frem i år.

Fyn og Midtjylland i front – Sjælland og hovedstaden halter bagefter

Undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima er opdelt i ni kategorier, eksempelvis uddannelse, arbejdskraft og sagsbehandling, og der kåres foruden en samlet vinder også en vinder i hver kategori. Ikast-Brande er på podiet i fire ud af de ni kategorier og vinder kategorien, ”Brug af private leverandører”.

- Det midtjyske område har tradition for en høj bevidsthed om, at når det går godt for kommunens virksomheder, så får kommunen tilført arbejdspladser og skattekroner til bedre skoler, daginstitutioner og anden velfærd. Og den positive trend for det centrale Jylland er ligefrem forstærket i forhold til tidligere års undersøgelser, siger Karsten Dybvad

De fynske kommuner blander sig også i toppen af Lokalt Erhvervsklima i år, hvor vi finder tre kommuner fra Fyn i top 10. Det er én mere end sidste år. Modsat rykker Sorø og Høje Taastrup ud af top 10 og efterlader Sjælland uden en eneste kommune i top 10. Bedst på Sjælland er Høje Taastrup, som er nummer 11.

I bunden af Lokalt Erhvervsklima 2018 finder vi Gribskov, Egedal, Odsherred og som nummer 90 ud af 93 deltagende kommuner Københavns Kommune.

Generelt er virksomhederne siden DI’s første undersøgelse af erhvervsklimaet for ni år siden blevet mere og mere tilfredse med de vilkår, de bliver tilbudt fra kommunerne. Og det flotte niveau fra sidste år bliver holdt i år, hvor der dog for første gang ikke er fremgang i virksomhedernes tilfredshed.

- Årets undersøgelse er første vurdering af kommunernes indsats efter kommunalvalget. Derfor er det min vurdering, at det er flot at holde det høje tilfredshedsniveau fra sidste års undersøgelse. Fra DIs side håber vi selvfølgelig, at kommunernes politikere lader sig inspirere af resultaterne i årets undersøgelse og lægger sig i selen for at give de lokale virksomheder endnu bedre vilkår til at skabe vækst i kommunen. For når det går godt for kommunens virksomheder, så går det godt for kommunen, siger Karsten Dybvad.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2018:

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138.

Mad med mening - DI Fødevarers årsdag 201819.11.2018 13:04Presseinvitation

Klimamærke, bæredygtighed, madspild. Der er mange meninger om madvarer, faktisk flere end nogensinde, ikke mindst på de sociale medier. Danske fødevarevirksomheder har 360 grader udsigt til udfordringer, som de skal forholde sig til, og som vil ændre deres marked i en meget nær fremtid. Nu sætter DI Fødevarer fokus på, hvordan branchens topchefer skal komme de mange udfordringer i møde – i rette tid. Pressen inviteres til DI Fødevarers årsdag - Mad med mening, Torsdag den 22. november, kl. 14.00 -18.00, Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V. Årsdagen får besøg af hele to ministre. Udenrigsminister Anders Samuelsen holder tale til forsamlingen af virksomhedsledere om fødevarevirksomhedernes rolle i forbindelse med FN’s Verdensmål. Derefter er det miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens tur til at tale om den madpolitiske dagsorden, der også er miljøets dagsorden – og ikke mindst om fødevareindustriens nye målgruppe. Miljø- og fødevareministeren er på scenen igen, når der

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.