Ikast-Brande har Danmarks bedste erhvervsklima

Dansk Industri har netop foretaget den hidtil største undersøgelse af de danske kommuners erhvervsklima. Top 10 består udelukkende af kommuner fra det midtjyske område og Fyn med Ikast-Brande som samlet vinder.

Danske virksomheder har det bedst på Fyn og i Jylland – og især i et bælte hen over det midterste Jylland. Allermest tilfredse er virksomhederne i Ikast-Brande Kommune med Herning og Hedensted Kommuner på de næste pladser. Det viser den 9. udgave af Dansk Industris undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, som i år er mere omfattende end nogensinde.

- Ikast-Brande har vundet i Lokalt Erhvervsklima i otte ud af ni år. Det taler sig eget tydelige sprog om en kommune, hvor både politikere og embedsværk er virkelig gode til at servicere og skabe gode og smidige forhold for områdets virksomheder. Landets andre kommuner bør kigge til det midtjyske for at få gode ideer – det betaler sig, siger direktør for DI, Karsten Dybvad.

Ny borgmester i Ikast-Brande efter kommunalvalget sidste år har altså ikke skubbet til kommunens position som virksomhedernes foretrukne. Ikast-Brande får landets højeste generelle vurdering af de lokale virksomheder.

Årets højdespringere er Nordfyns Kommune, der springer 44 pladser frem til en 4.-plads, og Ringkøbing-Skjern Kommune, der elegant hopper fra en plads som nummer 23 sidste år til nummer 5 i år. Også Vallensbæk, Guldborgsund, Lyngby-Taarbæk, Hjørring og Lolland har lagt sig i selen og sprunget mange pladser frem i år.

Fyn og Midtjylland i front – Sjælland og hovedstaden halter bagefter

Undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima er opdelt i ni kategorier, eksempelvis uddannelse, arbejdskraft og sagsbehandling, og der kåres foruden en samlet vinder også en vinder i hver kategori. Ikast-Brande er på podiet i fire ud af de ni kategorier og vinder kategorien, ”Brug af private leverandører”.

- Det midtjyske område har tradition for en høj bevidsthed om, at når det går godt for kommunens virksomheder, så får kommunen tilført arbejdspladser og skattekroner til bedre skoler, daginstitutioner og anden velfærd. Og den positive trend for det centrale Jylland er ligefrem forstærket i forhold til tidligere års undersøgelser, siger Karsten Dybvad

De fynske kommuner blander sig også i toppen af Lokalt Erhvervsklima i år, hvor vi finder tre kommuner fra Fyn i top 10. Det er én mere end sidste år. Modsat rykker Sorø og Høje Taastrup ud af top 10 og efterlader Sjælland uden en eneste kommune i top 10. Bedst på Sjælland er Høje Taastrup, som er nummer 11.

I bunden af Lokalt Erhvervsklima 2018 finder vi Gribskov, Egedal, Odsherred og som nummer 90 ud af 93 deltagende kommuner Københavns Kommune.

Generelt er virksomhederne siden DI’s første undersøgelse af erhvervsklimaet for ni år siden blevet mere og mere tilfredse med de vilkår, de bliver tilbudt fra kommunerne. Og det flotte niveau fra sidste år bliver holdt i år, hvor der dog for første gang ikke er fremgang i virksomhedernes tilfredshed.

- Årets undersøgelse er første vurdering af kommunernes indsats efter kommunalvalget. Derfor er det min vurdering, at det er flot at holde det høje tilfredshedsniveau fra sidste års undersøgelse. Fra DIs side håber vi selvfølgelig, at kommunernes politikere lader sig inspirere af resultaterne i årets undersøgelse og lægger sig i selen for at give de lokale virksomheder endnu bedre vilkår til at skabe vækst i kommunen. For når det går godt for kommunens virksomheder, så går det godt for kommunen, siger Karsten Dybvad.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2018:

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i