If Forsikring

If: Mange kan være fejlforsikret nu

Del
Koncernchef i forsikringsselskabet If, Morten Thorsrud, forudser, at mange kan have forkerte forsikringsdækninger efter coronatiden. Samtidig med, at han i dag præsenterer andet kvartals resultat, opfordrer han både virksomheder og privatpersoner til at kontakte forsikringsselskabet for at tjekke sine forsikringer. Nye tal fra Nordens største forsikringsselskab viser også, at folks rutiner er på vej tilbage til normalen, efter den voldsomme opbremsning i marts.
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.

- En af vore vigtigste opgaver er at være gode rådgivere for vores kunder. Den sidste tid har vi set flere eksempler på, at kunderne ikke er rigtigt forsikret efter coronaens første fase, derfor kommer vi med denne opfordring, siger Ifs koncernchef, Morten Thorsrud.

- Nogle virksomheder har oplevet kraftig øget omsætning, som ændrer deres forsikringsbehov, mens andre har måtte afskedige folk. I forårets og sommerens løb har mange folk valgt at modernisere boligen, købt ny bolig eller sommerhus. Der er sket store forandringer hos mange familier, og det er vigtigt, at vi er med til at sikre, at kunderne er korrekt forsikret, siger Morten Thorsrud.

Godt resultat i andet kvartal
If fremlægger i dag sit kvartalsresultat efter én af de mest turbulente perioder i nyere tid. Koncernchefen mener, at tiden vi har lagt bag os viser, hvor vigtigt det har været med solide forsikringsselskaber, som har kunnet hjælpe kunderne gennem en vanskelig situation.

- I andet kvartal havde vi store udgifter knyttet til rejseforsikring. Samtidig førte mindre trafik på vejene til færre motorskader. Opgjort i summer udlignede disse poster i det store hele hinanden. Vi har imidlertid genforsikring på vores rejseforsikringer, hvilket bevirker, at dele af vores tab på rejseforsikringer, bliver dækket ind. Det er baggrunden for, at vi kan fremlægge et særdeles godt resultat for andet kvartal, siger koncernchef Morten Thorsrud.

Koncernresultatet for andet kvartal
Ifs resultat for andet kvartal 2020 viser en fortsat stærk fremgang for Nordens største forsikringsselskab samtidig med, at pandemien sætter et tydeligt præg.

  • Combined ratio for andet kvartal 2020 er 80,5 (83,0 % i andet kvartal 2019). For første halvår 2020 samlet er combined ratio 82,1 (84,7 % i 2019).
  • Teknisk resultat for andet kvartal er 2 316 MSEK (1 982). For første halvår er teknisk resultat 4 239 MSEK (3 515).
  • Præmieindtægter i andet kvartal var 11 867 MSEK (11 956). I første halvår samlet var koncernens præmieindtægter 30 347 MSEK (29 151).
  • If har totalt en præmievækst på 2,7 % for andet kvartal og 5,2 % for første halvår. Koncernen har god vækst i hele Norden. Væksten i andet kvartal var præget af corona-effekter som lavere omsætning for en række erhvervskunder og markant salgsnedgang i nye biler i samtlige nordiske lande.
  • Investeringsresultatet for andet kvartal var på 536 MSEK (719). For første halvår 2020 var investeringsresultatet 148 MSEK (1 407).

Det danske resultat
If fortsætter den gode vækst på det danske marked igen i dette kvartal, til trods for corona-situationen.

  • Præmieindtægter i andet kvartal var 723 MDKK (mod 661 MDKK i andet kvartal 2019). For første halvår samlet var præmieindtægten i Danmark 2 230 MDKK (1 990).
  • Teknisk resultat endte på 12 MDKK (56 MDKK i andet kvartal 2019). For første halvår var det tekniske resultat 115 MDKK (146).
  • Combined ratio er på 98,5 i andet kvartal (92,6 %) og 92,7 % (90,4 %) for første halvår samlet.

Mange rejseforsikringssager
Tal fra If viser med al tydelighed, hvad der skete, da store dele af Norden blev lukket ned i marts. Biltrafikken stoppede brat op i hele Norden, men nu er mængden af anmeldte skader i trafikken igen tilbage på normalt niveau.

- I og med at mange bruger - og har brugt - bilen under årets sommerferie, kan den samlede skadesstatistik komme til at ligge på niveau med et normalt år, til trods for den betydelige reduktion i biltrafikken tidligere på året. Samtidig har vi gennem foråret og sommeren på nordisk plan registreret et usædvanligt højt brugtbilsalg og en fordobling i salget af bådforsikringer. Det er først sidst på året, at vi virkelig vil se den reelle effekt af nedlukningen, siger Ifs koncernchef.

Efter første halvår har If modtaget cirka 53.000 anmeldelser på rejseforsikring i Norden, som er knyttet til corona. Størstedelen er fra norske kunder og over 80 % af sagerne er afbestillinger. Den samlede udgift for de cirka 53.000 rejseforsikringsskader er indtil videre på over 290 millioner kroner.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Download
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Download
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Morten Thorsrud, koncernchef i If Skadeforsikring.
Download

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye