If løftede bæredygtighedsarbejdet i 2020

If har i 2020 løftet sine indsatser inden for bæredygtighed gennem reduktion af klimaemissioner, reduktion af unødvendigt materialespild og stramning af etiske og miljømæssige krav til underleverandører.
Siden januar 2020 har If stillet krav til alle underleverandører om at overholde etiske retningslinjer, menneskerettigheder og miljøkrav, arbejdsret og antikorruption.
- Vores hovedprioritet er at forhindre skader i at opstå ud fra devisen, at den mest bæredygtige skade er den, der helt kan undgås. De skader som sker, håndterer vi på den mest bæredygtige måde, oplyser Philip Thörn, der er Head of Sustainability hos If.
- Vi kræver, at vores samarbejdspartnere minimerer forbruget af ressourcer og materialer, og genbruger så meget som muligt. I 2020 reparerede og genbrugte Ifs partnerværksteder 3.418 tons metal og plast, siger han.
Boligtjek gavner
Et andet resultat af bæredygtighedsarbejdet er, at kunder i If med Hus- eller Sommerhusforsikring bidrog til at reducere klimaudledningen med, hvad der svarer til 14 millioner kørte kilometer i bil.
Det er effekterne af ydelsen Boligtjek, som er en service knyttet til Ifs husforsikring, hvor kunderne kan få gennemgået deres ejendom og få anbefalinger til udbedringer og vedligeholdelse, der mindsker risikoen for, at der opstår skader, der skal repareres eller udskiftes.
- Det svenske miljøinstitut, IVL, har analyseret 130.000 af disse Boligtjek og deres klimaeffekter. Vi hjælper hermed til at spare energi, forhindre skader og undgå yderligere miljøbelastning. Det er en indsats, vi ønsker at styrke i hele Norden, siger Philip Thörn.
Afledte corona-effekter
Ud over de initiativer, der er gennemført for at styrke Ifs bæredygtighed, faldt If-koncernens egen klimapåvirkning også markant i 2020 som følge af corona-pandemien. Den samlede CO2-udledning fra Ifs drift udgjorde i 2020 4.210 tons, svarende til en reduktion på 50 pct. i forhold til 2019.
- Det store fald i den totale udledning skyldes primært aflyste forretningsrejser på grund af pandemien. I stedet har If hver måned afholdt cirka 40.000 Teams-møder. Det forventer vi i stort omfang vil fortsætte, også når pandemien er ovre, siger Philip Thörn.
Et andet eksempel er hurtig omstilling til øget digitalisering, afledt af corona-situationen. Fysisk inspektion af bilskader på værkstederne blev over hele Norden afløst af video- og fotoinspektioner. En metode der medførte, at der er sparet 356.000 kørte kilometer i bil
Philip Thörn tilføjer, at udover at lancere nye initiativer i 2020, så arbejder If i år på at yderligere at opdatere sin bæredygtighedsstrategi.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere information hos Philip Thörn, Head of Sustainability hos If, på tlf. +46 106 037 768 eller philip.thorn@if.se
Billeder

Links
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Ny rapport: Små virksomheder mere optagede af øgede risici5.11.2025 09:03:48 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If sætter fokus på virksomheder i sin seneste udgave af "If hjælper meget"-rapporten.
Boligejere ruster sig mod det våde vejr: If melder om stor interesse for særlig dækning2.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forsikringsselskabet If har siden 2020 oplevet en vækst på over 100 procent i antallet af danske kunder, der er omfattet af dækningen.
If advarer om dyr på afveje: Ekstra høj risiko nu1.11.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
If modtager flest anmeldelser om dyrepåkørsler i november. Forsikringsselskabet beder derfor sine kunder om at være opmærksomme, når de sætter sig bag rattet den kommende tid.
Få det gjort i tide: Novembervejr kommer ofte bag på bilister26.10.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Som bilist har man et ansvar for at køre med dæk, der passer til det aktuelle og forventede føre, lyder påmindelsen fra If.
If advarer om stigende tyveri af kostbart GPS-udstyr19.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordens største forsikringsselskab, If, har i Danmark registreret en stigning på næsten 50 procent i GPS-tyverier – og tyveribølgen har ændret retning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
