If løftede bæredygtighedsarbejdet i 2020

Forsikringsselskabet If udgiver i dag sin bæredygtighedsrapport for 2020. If har løftet sine indsatser inden for bæredygtighed gennem flere omfattende initiativer. Og så har pandemien bidraget til markant reduktion af selskabets egen miljøpåvirkning.
Philip Thörn er bæredygtighedschef hos If Skadeforsikring.(Foto: If)

If har i 2020 løftet sine indsatser inden for bæredygtighed gennem reduktion af klimaemissioner, reduktion af unødvendigt materialespild og stramning af etiske og miljømæssige krav til underleverandører.

Siden januar 2020 har If stillet krav til alle underleverandører om at overholde etiske retningslinjer, menneskerettigheder og miljøkrav, arbejdsret og antikorruption.

- Vores hovedprioritet er at forhindre skader i at opstå ud fra devisen, at den mest bæredygtige skade er den, der helt kan undgås. De skader som sker, håndterer vi på den mest bæredygtige måde, oplyser Philip Thörn, der er Head of Sustainability hos If.

- Vi kræver, at vores samarbejdspartnere minimerer forbruget af ressourcer og materialer, og genbruger så meget som muligt. I 2020 reparerede og genbrugte Ifs partnerværksteder 3.418 tons metal og plast, siger han.

Boligtjek gavner
Et andet resultat af bæredygtighedsarbejdet er, at kunder i If med Hus- eller Sommerhusforsikring bidrog til at reducere klimaudledningen med, hvad der svarer til 14 millioner kørte kilometer i bil.

Det er effekterne af ydelsen Boligtjek, som er en service knyttet til Ifs husforsikring, hvor  kunderne kan få gennemgået deres ejendom og få anbefalinger til udbedringer og vedligeholdelse, der mindsker risikoen for, at der opstår skader, der skal repareres eller udskiftes.

- Det svenske miljøinstitut, IVL, har analyseret 130.000 af disse Boligtjek og deres klimaeffekter. Vi hjælper hermed til at spare energi, forhindre skader og undgå yderligere miljøbelastning. Det er en indsats, vi ønsker at styrke i hele Norden, siger Philip Thörn.

Afledte corona-effekter
Ud over de initiativer, der er gennemført for at styrke Ifs bæredygtighed, faldt If-koncernens egen klimapåvirkning også markant i 2020 som følge af corona-pandemien. Den samlede CO2-udledning fra Ifs drift udgjorde i 2020 4.210 tons, svarende til en reduktion på 50 pct. i forhold til 2019.

- Det store fald i den totale udledning skyldes primært aflyste forretningsrejser på grund af pandemien. I stedet har If hver måned afholdt cirka 40.000 Teams-møder. Det forventer vi i stort omfang vil fortsætte, også når pandemien er ovre, siger Philip Thörn.

Et andet eksempel er hurtig omstilling til øget digitalisering, afledt af corona-situationen. Fysisk inspektion af bilskader på værkstederne blev over hele Norden afløst af video- og fotoinspektioner. En metode der medførte, at der er sparet 356.000 kørte kilometer i bil

Philip Thörn tilføjer, at udover at lancere nye initiativer i 2020, så arbejder If i år på at yderligere at opdatere sin bæredygtighedsstrategi.

Yderligere information hos Philip Thörn, Head of Sustainability hos If, på tlf. +46 106 037 768 eller philip.thorn@if.se

Philip Thörn er bæredygtighedschef hos If Skadeforsikring.(Foto: If)