If Forsikring

If gør bæredygtighed til en del af sin strategi

Del
Forsikringsselskabet If præsenterer nu sin bæredygtighedsrapport for 2021. If har tilsluttet sig Science Based Targets og integreret bæredygtighed i selskabets risikovurdering af storkunder. Forsikringsselskabet skærper fokus på tiltag, der forebygger skader og reducerer emissioner hos kunder og samarbejdspartnere.
Koncernchef Morten Thorsrud er stolt af initiativer til at forebygge skader og reducere emissioner hos kunder og samarbejdspartnere, som præsenteres i Ifs bæredygtighedsrapport 2021. (Foto: Kilian Munch)
Koncernchef Morten Thorsrud er stolt af initiativer til at forebygge skader og reducere emissioner hos kunder og samarbejdspartnere, som præsenteres i Ifs bæredygtighedsrapport 2021. (Foto: Kilian Munch)

If har arbejdet for at reducere emissioner siden 2008. De seneste år er intensiteten og tempoet i arbejdet accelereret i Nordens største forsikringsselskab.

 - Bæredygtighed er nu en del af Ifs forretningsstrategi. I alt, hvad vi gør, vil vi fortsætte med at arbejde for aktivt at bidrage til et mere bæredygtigt samfund, siger koncernchef Morten Thorsrud.

Sidste år sluttede If sig til det verdensomspændende Science Based Targets’ initiativ (SBTi). If arbejder nu på at definere de målsætninger for selskabets investeringsportefølje, partnere, leverandører og daglige drift, som skal lede til at reducere emissioner i overensstemmelse med Parisaftalen.

If integrerede i 2021 ESG (Environment, Social and Governance) i sin risikovurdering, hvorved selskabets erhvervskunder forpligter sig til at overholde og respektere menneskerettigheder, arbejdstager­rettigheder, miljø og anti-korruption. Kunder, der efter evaluering, viser sig ikke at overholde aftalen, vil i sidste ende blive nødt til at finde et andet forsikringsselskab.

 - Vi har et ansvar for at vejlede vores kunder. Vi ønsker at motivere alle vores erhvervskunder til at overholde FN's Global Compact-principper, fastslår MortenThorsrud.

Bæredygtighedsrapporten beskriver yderligere tiltag fra If, omfattende:

• Nyt mål om 50 procents reduktion af forretningsrejser i forhold til 2019
• 32.000 digitale fotoinspektioner er gennemført i 2021 i forbindelse med bilskader i Norden, drevet af det svenske marked. Digitale inspektioner erstatter taksators kørsel til værkstederne for at vurdere bilskader. Tiltaget reducerede emissionerne svarende til, at en bil er kørt 25 gange rundt om ækvator (= 1 million kilometer).
• 3.400 tons metal og plastik blev genbrugt af værksteder med reparationsaftaler med If, som følge af de miljøkrav, der fremgår af Ifs underskrevne adfærdskrav (Code of Conduct) til sine leverandører.
• 26.000 boligtjek af private husstande på tværs af Norden blev foretaget i 2021. If har udbudt denne ydelse siden 2012 og har i perioden udført mere end 184.000 boligtjek. Det svenske miljøinstitut, IVL, anslår at disse boligtjek har bidraget til 2.630 tons sparet CO2-udledning. En reduktion svarende til 14 millioner sparet bilkørsel med fossilt brændstof.
• Yderligere omtales initiativer, hvor over 350 medarbejdere har valgt at indrette hjemmekontoret med brugte kontormøbler; et nyt uddannelsesprogram (One Responsible If), der uddanner alle If-medarbejdere i etik, værdier og ansvarlig forretningspraksis; samt de nye retningslinjer Sikker Opladning, udarbejdet sammen med norske myndigheder for at styrke sikkerheden under opladning af elektronisk udstyr og øge brandsikkerheden i boligerne. 

Ifs bæredygtighedsrapport udkommer bare én dag efter IPCC’s 3. globale rapport om klimaændringer. IPPC står for Intergovernmental Panel on Climate Change.

- IPCC-rapporten viser, at situationen er alvorlig. Der skal gøres mere. Som det største forsikringsselskab i Norden ønsker vi at tage ansvar og vise den impact, det har, når store virksomheder kan reducere emissioner i deres investeringer, forsyningskæde og egen drift. Det handler om at træffe de rigtige valg, siger Morten Thorsrud.

Rapporten kan læses her

Nøgleord

Kontakter

Yderligere informationer om de enkelte tiltag, listet ovenfor, kan fås ved henvendelse til Kommunikationsafdelingen.


Kontakt til koncernchef Morten Thorsrud samt Head of Sustainability Philip Thörn formidles via kommunikationsafdelingen.

Billeder

Koncernchef Morten Thorsrud er stolt af initiativer til at forebygge skader og reducere emissioner hos kunder og samarbejdspartnere, som præsenteres i Ifs bæredygtighedsrapport 2021. (Foto: Kilian Munch)
Koncernchef Morten Thorsrud er stolt af initiativer til at forebygge skader og reducere emissioner hos kunder og samarbejdspartnere, som præsenteres i Ifs bæredygtighedsrapport 2021. (Foto: Kilian Munch)
Download
Koncernchef Morten Thorsrud underskriver Science Based Targets aftalen på vegne af Nordens største forsikringsselskab.
Koncernchef Morten Thorsrud underskriver Science Based Targets aftalen på vegne af Nordens største forsikringsselskab.
Download
If udgiver Bæredygtighedsrapport 2021
If udgiver Bæredygtighedsrapport 2021
Download

Links

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye