If: Fortsat stærk fremgang i første kvartal

”Vores resultat er godt, og det er værd at huske på, at et resultat som dette ikke kommer af sig selv. God service, relevante produkter og en omsorgsfuld skadebehandling er helt afgørende for at kunne levere så flotte resultater kvartal efter kvartal”, siger Ifs koncernchef, Morten Thorsrud.
Sammen med sin organisation ser ham frem mod en sæson, hvor kundernes fokus deler sig mellem ønske om udlandsrejse og planer om hjemmeferie.
”Sidste sommer oplevede vi et stort salg af bådforsikringer, sommerhusforsikringer og andre fritidsrelaterede produkter. Vi ser allerede nu et stigende antal henvendelser på samme produkter i år, og vi er godt gearet til at hjælpe alle, som måtte ende med en skade”, siger Morten Thorsrud.
Samtidig er der mange henvendelser om rejseforsikringer, hvor If har valgt frem til 1. september ekstraordinært at dække rejser til røde og orange lande i EU/EØS samt i tilfælde af COVID-19 under rejsen.
Koncernresultat for første kvartal
Koncernresultat for første kvartal 2021 viser en fortsat stærk fremgang.
- Combined ratio for første kvartal 2021 er 81,5 (83,7 i første kvartal 2020). Corona-effekter udgjorde 3 % heraf.
- Teknisk resultat for kvartalet er 2.193 MSEK (1.924).
- Præmieindtægt i første kvartal var 18.229 MSEK (18.480).
- If har en samlet præmievækst på 2,6 % for kvartalet. Negativ markedsudvikling på arbejdsskadeforsikringer i Finland, som følge af stigende ledighed, har trukket den samlede vækst ned.
- Investeringsresultatet viser en gevinst i første kvartal på 572 MSEK (-387).
”Corona-effekterne kommer blandt andet af færre bilskader, eftersom der er mindre trafik end normalt. Internt ser vi en effekt af reduceret møde- og rejseaktivitet”, siger koncernchef Morten Thorsrud.
Det danske resultat
Både i Danmark og de øvrige nordiske lande, lykkedes If med at bevare og tiltrække nye kunder og fastholde høj kundetilfredshed. Kunderne bliver også stadig mere digitale. I løbet af første kvartal 2021 loggede 15 % flere kunder ind på selvbetjeningen "Mine sider".
- Teknisk resultat endte på 90 MDKK (104 MDKK i første kvartal 2020).
- Combined ratio endte på 89,0 (86,9 %).
Den negative vækst på 1,9 % i Danmark i årets første kvartal skyldes en positiv engangseffekt fra en større projektforsikring, i første kvartal sidste år.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
3687 4183
Billeder

Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum