IDAs studerende vælger ny talsperson

STEM Students har valgt Mathias Botoft Hansen til IDAs studietalsperson

Mathias Botoft Hansen skal det kommende år være talerør for de næsten 32.000 studiemedlemmer i Ingeniørforeningen, IDA. Han blev valgt til posten på det konstituerende stormøde i IDAs netværk for studerende STEM Students, hvor studierepræsentanter fra størstedelen af de uddannelsesinstitutioner, der uddanner ingeniører, it-professionelle og naturvidenskabelige kandidater var mødt frem.

STEM Students nyvalgte talsmand vil nu arbejde målrettet på at sikre en ordentlig og faktabaseret tone i uddannelsesdebatten.

”Vi har i de seneste år oplevet en stigning i antallet af studerende på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Dette er prisværdigt, men vi er også nået til et punkt hvor kvaliteten i uddannelserne skal op til diskussion. I mine øjne er STEM students et middel til at sikre, at rammerne for de tekniske og naturfaglige uddannelser ikke bryder sammen,” siger Mathias Botoft Hansen

IDAs studietalsperson vil blandt have et stærkt fokus på de årlige besparelser, der rammer uddannelsessystemet, så der gang på gang bliver gået på kompromis med kvaliteten.

”Hvis vi vil stå stærkt i kampen om at være med i førerfeltet blandt innovative nationer, skal vi sikre, at uddannelserne herhjemme er af høj kvalitet. Det nytter ganske enkelt ikke noget, hvis vores uddannelser bliver til pølsefabrikker, hvor vejledning, feedback og laboratorietid bliver til mangelvarer,” siger han

Mathias Botoft Hansen er 21 år læser Bæredygtigt Energidesign på DTU. Han er desuden medlem af Ungeklimarådet, der er nedsat af regeringen.