IDA og AquaGlobe sætter fokus på bæredygtighed

IDA ønsker at udbrede kendskabet til FN’s verdensmål. Midlet er IDA’s Bæredygtighedskaravane, som gør stop hos AquaGlobe i Skanderborg

Hvad kan ny teknologi gøre for en bæredygtig udvikling? Hvordan kan virksomheder helt konkret implementere FN’s verdensmål. Og hvilke udfordringer og muligheder giver verdensmålene for vandbranchen nu og i fremtiden? Det er nogle af de spørgsmål, der bliver besvaret, når AquaGlobe sammen med IDA’s Bæredygtighedskaravane inviterer til samlingsmøde tirsdag den 19. februar med FN’s verdensmål som omdrejningspunkt.

»Vi vil gerne vise, at FN’s verdensmål er ikke blot vidtløftige ord, men er reelle guidelines, der konkret kan bruges ude i de danske virksomheder, som dermed kan bidrage til at eksempelvis løfte opgaven med den grønne omstilling,« siger Louise Skytte Clausen, der er afdelingschef i Orbicon og aktiv i Bæredygtighedskaravanen.

Tidligere minister og MF Kirsten Brosbøl (S) er hovedtaler, når bæredygtighedskaravanen sætter kurs mod AquaGlobe samt flere lokale industrivirksomheder i Skanderborg.

IDA’s Bæredygtighedskaravane tager i 2019 på virksomhedsbesøg i hele landet hos virksomheder, der arbejder med FN’s verdensmål. Næste karavanestop er hos AquaGlobe - Water Solution Center i Skanderborg, som samler vandbranchens aktører om at levere løsninger, der giver adgang til rent vand og sanitet for alle. Gennem partnerskaber udvikler og tester AquaGlobe blandt andet innovativ og bæredygtig vandteknologi i Skanderborg Forsyningsanlæg og måler den i realtid. Det er blandt andet det eksempel, man kan høre mere om til samlingsmødet, som får besøg af en lang række inspirerende talere.

»Med indlæg af både politikere og virksomheder får vi indsigt i de politiske holdninger til og visioner for bæredygtighed, men også konkrete eksempler og forståelse for, hvordan vandbranchen helt konkret arbejder bæredygtigt i det daglige. Det skal være med til at inspirere andre virksomheder i lokalområdet til at gå samme vej,« siger Louise Skytte Clausen.

Læs mere om arrangementet her: https://ida.dk/arrangement/verdensmal-i-vandbranchen-hos-aquaglobe-330606#beskrivelse

OM VERDENSMÅLENE: Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN’s 193 medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst. De fokuserer ligeledes på at fremme fred og sikkerhed og stærke institutioner, og på at styrke internationale partnerskaber.

Tina Splidsboel, presserådgiver, IDA - tlf. 60 666 700

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41:49Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.