Iceage-frontmand skriver musik til Romeo & Julie på Aarhus Teater

Elias Bender Rønnenfelt, forsanger i rock-bandet Iceage - et af Danmarks største musiknavne – kaster sig for første gang ud i at komponere musik til teatret og skrive sangtekster på dansk. Det gør han i forbindelse med Aarhus Teaters store opsætning af Romeo & Julie, der får premiere på Aarhus Teater 3. februar 2022

Elias Rønnenfelt - Fotograf Jenna Putnam

Musikalsk trekløver

Elias Bender Rønnenfelt repræsenterer den rå og ufortyndede rock, hvor musikken er dødelig alvor. Hans band Iceage har i efterhånden 10 år spillet koncerter i hele verden med udgangspunkt i deres fem anmelderroste albums. Bandets intensitet tiltrak Marie Koldkjær Højlund (Kh Marie og huskomponist på Aarhus Teater), som komponerer musik til Romeo & Julie på Aarhus Teater - nu i samarbejde med Elias Bender Rønnenfelt og det musikalske multitalent Nis Bysted.

Marie Koldkjær Højlund fortæller, at hun i Rønnenfelt ser en slags virkelighedens Romeo-figur:

”Hvis jeg skulle pege på en musiker i Danmark, som var en form for Romeo-figur i sin inkarnation, så ville det være Elias Rønnenfelt fra Iceage: Han er inkarnationen af ungdommelig vildskab og vanvittig udtryksfuld. Det spændende er, at hans måde at synge på er meget lidt teateragtig, men hans vildskab og råhed vil jeg gerne putte ind i forestillingen.”

Hun fortsætter:

”Jeg kan virkelig godt lide at arbejde med forlæg, som i forvejen er kendt og elsket af mange, som Romeo & Julie er det. Fordi man så på en måde har et forspring til at kunne gøre noget nyt og spændende med materialet, ligesom i "Lyden af de skuldre vi står på", hvor jeg arbejdede med at lave nye versioner af gamle danske sange. På den anden side kan det også være udfordrende, netop fordi mange allerede har bestemte forventninger, og derfor spurgte jeg Elias og Nis om de ville hjælpe mig, fordi de begge er eminente til at skubbe grænserne og stadig tale direkte til hjertet.”

Marie Koldkjær Højlund har netop afsluttet sin Danmarksturné med sit band Kh Marie i anledning af hendes kommende plade og på ryggen af hendes intet er nok-plade, som hun også fremførte til en sansekoncert på Aarhus Teaters Store Scene i efteråret 2020.

Den musikalske altmuligmand Nis Bysted er også med i skabelsen af musikken til Romeo & Julie; han er producer, manager, komponist og står bag pladeselskabet Escho, hvor både Iceage og Kh Marie hører til. I Aarhus Teaters Romeo & Julie-opsætning optræder Marie Koldkjær Højlund live på scenen.

Kærlighedshistorie for pulserende udblæsning

Romeo og Julie bliver en eksplosiv rejse ud over kærlighedens og hjertets svimlende afgrund. I hovedrollerne som Romeo og Julie medvirker Aarhus Teaters to nye stjernefrø Mette Klakstein, der i 2020 fik Reumerts Talentpris og Viktor Pascoe Medom, der spiller Romeo. Et originalt norsk makkerpar tilføjer dramaet og de sceniske billeder nye dimensioner; den internationalt fremadstormende instruktør Maren Bjørseth og scenograf Olav Myrtvedt, der tidligere har høstet en Reumert for bedste scenografi i Shakespeares Helligtrekongersaften på Aalborg Teater.

Udover Marie Koldkjær Højlund er der på scenen også dansere fra Holstebro Dansekompagni, Aarhus Teaters Kor og ikke mindst et fornemt hold af Aarhus Teaters skuespillere.

Romeo & Julie

Izzy Moloney

Jessica van de Koot

Jacob B. Vahlun

Yderligere oplysninger hos kommunikationschef Morten Daugbjerg, tlf. 42134700 / presse@aarhusteater.dk

Elias Rønnenfelt - Fotograf Jenna Putnam
Marie Koldkjær Højlund - Fotograf Anders Witt
Nis Bysted - Fotograf Martha Hviid
Romeo & Julie - Aarhus Teater. Fotograf Per Arnesen

Information om Aarhus Teater

Teatergaden 1

89 33 23 00http://www.aarhusteater.dk

Nu accelererer den danske scenekunstbranche arbejdet med bæredygtighed21.2.2022 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

Et nyt samarbejde på tværs af teatre, kompagnier, producenter og scenekunstorganisationer i hele Danmark ser nu dagens lys. Bæredygtig Scenekunst NU og Dansk Teater lancerer nemlig en ny bæredygtighedskampagne – RETHINK SCENEKUNST NU – der skal accelerere arbejdet med bæredygtighed. Ambitionen er, at den danske scenekunstbranche skal være blandt de førende bæredygtige kunstbrancher i Danmark. Kampagnen skydes i gang i morgen på Aarhus Teater den 22. februar, kl. 10.00 - med oplæg og cases fra centrale aktører. Pressen er velkommen!

Aarhus Teater udskyder premiererne på Romeo & Julie og Sandmanden19.1.2022 09:44:17 CET | Pressemeddelelse

Corona har for alvor gjort sit indtog på Aarhus Teater med 46 smittede siden 1. januar. Det betyder, at prøverne på Shakespeares ROMEO & JULIE og Lollikes dramatisering af SANDMANDEN aktuelt ikke kan gennemføres. Dermed ser teatrets ledelse sig nødsaget til at udskyde de to premierer til hhv. 10. februar og 22. februar. Samtidig aflyser teatret helt den publikumsinvolverende forestilling TIL DE LYSE MORGENER, der må udskydes til et senere tidspunkt. Til gengæld fastholdes urpremieren på monologen THE SUPREME GENTLEMAN d. 5. februar.