I Vejle Kommune arbejder 10-12-årige børn med bæredygtige løsninger på verdens problemer

Klimasikring, energi og isolering har de seneste uger stået på skoleskemaet side om side med upcycling, naturen omkring os og plastik i verdenshavene. Nu skal eleverne i Vejle Kommune endelig vise deres opfindelser frem for hinanden og dommerne til konkurrencen i Naturfagsmaraton. Bæredygtighed og teknologiforståelse er i højsædet i år, og målet er at give så mange elever som muligt chancen for sammen at arbejde undersøgende og kreativt med at finde løsninger på virkelighedsnære problemer.
”Opgaverne handler overordnet om globale udfordringer, men vi har et stort fokus på at udvikle dem, så eleverne får reel mulighed for at arbejde med noget, som de kan relatere til og kender fra hverdagen. Det betyder meget for engagementet, at eleverne får en fornemmelse af, hvordan de selv kan være med til at gøre en meningsfuld forskel”, siger Helle Kann, udviklingschef og projektleder for Naturfagsmaraton.
Kobler fag, virksomhed og virkelighed
Hvert år udvikler Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, seks nye opgaver, som alle består af en videns-, modellerings- eller undersøgelsesopgave og en byggeopgave. To af opgaverne udvikles i samarbejde med bl.a. virksomheder, og i år er en af dem BMS. Eleverne skal i opgaven ”1, 2, 3 – LØFT med BMS” undersøge tunge løft af en vindmøllevinge, arbejde med ligevægt og vægtstangsprincippet og endelig skal de bygge deres egen minikran.
”Vi håber, at vores bidrag kan være med til både at øge elevernes interesse for teknik og naturvidenskab, og at opgaven med at bygge en kran kan give dem en forståelse for, hvordan de selv kan være med til at løse problemstillinger fra den virkelige verden med viden og færdigheder fra den naturfaglige værktøjskasse”, siger Nicklas Prestegaard, afdelingschef for BMS’ ingeniørafdeling.
Fremtiden er de unge
Udover at sætte naturfag på dagsordenen lokalt og regionalt, er formålet med Naturfagsmaraton at inspirere, øge elevernes faglige motivation og gøre undervisningen mere varieret og appellerende for forskellige elever. Håbet er også, at flere får lyst til at uddanne sig og arbejde indenfor feltet. Når opgaverne udvikles i fællesskab med virksomheder og brancher, skaber det opmærksomhed på de mange spændende job- og karrieremuligheder.
”Der er en efterspørgsel på tekniske kompetencer, som kun bliver større med årene. Vi har brug for, at der er langt flere, som både kan og har lyst til at tilegne sig den viden, der kan være med til at løse nogle af samfundets fremtidige udfordringer – såvel som at omsætte dem i praksis”, siger Nicklas Prestegaard.
1200 lærere er med – hele vejen
Opgaverne er designet på en måde, så de udover at inspirere eleverne, også guider både dem og lærerne til at arbejde ud fra en engineering designproces. Det er en anvendelsesorienteret tilgang, der tager udgangspunkt i, at eleverne skal løse en konkret og autentisk problemstilling samt konstruere en praktisk løsning på problemet. Undervejs i processen skal eleverne undersøge, idégenerere, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. Det er en vigtig pointe, at der ikke findes én rigtig løsning. Naturfagsmaraton giver dermed også de mange medvirkende lærere værktøjer og erfaring med undersøgende og praktisk undervisning i ugerne op til konkurrencedagen.
Biodiversitet på programmet
Ormstrup Sø spiller hovedrollen i en af årets opgaver, der samtidig tager afsæt i et forskningsprojekt. Her forsøger forskere at besvare spørgsmålet om, hvordan vi kan genskabe en klar sø fuld af biodiversitet ved at fjerne fosfor og bringe det ud på markerne, hvor det snart kan blive en mangelvare. Det er også udgangspunktet for den opgave i Naturfagsmaraton, der dog er udviklet på et niveau, der engagerer de 10-12-årige elever.
”Mange børn og unge interesserer sig for netop klima og bæredygtighed. De søger fokus på de problemer, vi har skabt for vores natur og planet, og her er det oplagt at arbejde med en konkret sø, og hvordan man kan sikre mere biodiversitet her. Vi vil gerne stimulere elevernes opfindsomhed og kompetencer og ikke mindst motivationen og interessen for naturvidenskab og teknologi hos nogle af de mange elever”, siger Helle Kann.
The Ocean Race mod plast
Naturvidenskabernes Hus har også samarbejdet med The Ocean Race Stopover Aarhus 2023 om en opgave, hvor eleverne arbejder med vandets kredsløb og ser på, hvordan havet er med til at sørge for, at planetens vejr og temperaturer ikke løber løbsk. De skal også undersøge, hvordan man kan undgå plastik i verdenshavene.
- Verden står overfor en række store udfordringer med affald og plastik i havene, som kræver handling nu. Det er The Ocean Race med til at sætte fokus på, og et af vores mål med The Ocean Race Stopover Aarhus er at inspirere både børn og voksne til forandring og behovet for bæredygtige løsninger igennem leg og læring. Derfor er vi glade for at samarbejde med Naturvidenskabernes Hus om opgaven til Naturfagsmaraton, men også om de forløb, de bidrager med til vores ambitiøse læringsprogram til grundskolen før, under og efter eventen, siger Charlotte Kirk Elkjær, Stopover Director for The Ocean Race Stopover Aarhus 2023.
The Ocean Race, der er verdens længste og hårdeste havkapsejlads, kommer til Aarhus den 29. maj – 8. juni 2023. Her vil der foruden aktiviteter og sejlsport i verdensklasse også være talrige aktiviteter for bl.a. folkeskoler og videregående uddannelser med fokus på fremtidens bæredygtige løsninger på problemerne med forurenede verdenshave. Her deltager Naturvidenskabernes Hus også med aktiviteter.
Tusindvis af børn fra hele landet har arbejdet med opgaverne og dyster fra januar til maj om trofæet i Naturfagsmaraton.
*
Information om konkurrencedagene
Medier er velkomne
Interesserede medier er velkomne til at dække konkurrencedagen, hvor der er mulighed for gode billeder. Vær opmærksom på, at der er mange børn og lærere i hallen, og nogle af dem har måske ikke lyst til at blive fotograferet, så spørg så vidt muligt om lov forinden.
Kontakt: Kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus Sara Linderoth Bouchet: slb@nvhus.dk eller tlf. 21 38 80 90
Konkurrencedagen i Vejle Kommune foregår fra kl. 09.00 - 13.00 følgende steder:
8. marts på Petersmindeskolen med følgende skoler: Englystskolen, Ødsted Skole, Øster Nykirke Skole, Petersmindeskolen og Smidstrup-Skærup Skole.
9. marts på Bredagerskolen med følgende skoler: Bredagerskolen, Bredsten-Gadbjerg skole, Firehøjeskolen, Firkløverskolen, Jelling Friskole, Skibet Skole og Thyregod Skole.
10. marts på Mølholmhallen med følgende skoler: Egtved Skole, Hældagerskolen, Højen Skole, Kirkebakkeskolen, Kollerup Skole, Lukas-Skolen, Mølholm Skole og Vinding Skole.
Nøgleord
Kontakter
Maiken Lykke LolckDirektør
Maiken er direktør i Naturvidenskabernes Hus
Sara Linderoth BouchetKommunikationschef
Sara er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus
Billeder
Information om Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus er et nationalt non-profit videnscenter. Vi bygger bro mellem skoler og virksomheder, udvikler praksisnær undervisningsmateriale og hjælper lærere med at udvikle inspirerende og anvendelsesorienteret undervisning.
Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.
Naturvidenskabernes Hus står bl.a. bag Naturfagsmaraton, Science Day, Kloge Hænder og Tektanken. Tektanken er Danmarks største netværk for skole-virksomhedssamarbejde, hvor skoler og virksomheder skaber praksisorienteret og inspirerende hands-on undervisning, som åbner elevernes øjne for den forskel, de kan gøre med viden om teknologi og naturvidenskab.
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
I Sønderborg Kommune arbejder 10-12-årige børn med bæredygtige løsninger på verdens problemer29.3.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De har udviklet, testet og forberedt sig siden efteråret, og den 31. marts går det endelig løs i Sønderborg Kommune, hvor 350 elever demonstrerer deres løsninger for hinanden og dyster om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I Roskilde Kommune arbejder 10-12-årige børn med bæredygtige løsninger på verdens problemer27.3.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De har udviklet, testet og forberedt sig siden efteråret, og den 30. marts går det endelig løs i Roskilde Kommune, hvor 300 elever demonstrerer deres løsninger for hinanden og dyster om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I Sorø Kommune arbejder 10-12-årige børn med bæredygtige løsninger på verdens problemer27.3.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De har udviklet, testet og forberedt sig siden efteråret, og den 29. marts går det endelig løs i Sorø Kommune, hvor 300 elever demonstrerer deres løsninger for hinanden og dyster om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I Hillerød Kommune arbejder 10-12-årige børn med bæredygtige løsninger på verdens problemer27.3.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De har udviklet, testet og forberedt sig siden efteråret, og den 28. marts går det endelig løs i Hillerød Kommune, hvor 450 elever demonstrerer deres løsninger for hinanden og dyster om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I Gentofte Kommune arbejder 10-12-årige børn med bæredygtige løsninger på verdens problemer24.3.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
De har udviklet, testet og forberedt sig siden efteråret, og den 27. marts går det endelig løs i Gentofte Kommune, hvor 325 elever demonstrerer deres løsninger for hinanden og dyster om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum