I Svendborg går Andelskassen forrest for at skabe vækst og udvikling

Andelskassen kommer fremover til at spille en mere aktiv rolle i arbejdet for at skabe vækst og udvikling i Svendborg. I stedet for at være passive sponsorer går banken nu aktivt ind i lokale netværk med viden og ressourcer.
Jane Printzlau Sørensen, totalrådgiver i Andelskassen i Svendborg, fra sin hjemmearbejdsplads.

Andelskassen er blandt de første pengeinstitutter i Danmark, der har uddannede økosystemfacilitatorer. I Svendborg har centerdirektør Mogens Hønnerup Nielsen og totalrådgiver Jane Printzlau Sørensen færdiggjort uddannelsen til økosystemfacilitator på Finanssektorens Uddannelsescenter i Skanderborg.

Som økosystemfacilitatorer sætter Mogens og Jane fokus på, hvordan Andelskassen i endnu højere grad end tidligere kan bidrage til at skabe lokal vækst. Lokal vækst handler nemlig om meget mere end udlån, kreditter og sponsorater. Det handler om at skabe netværk, bygge relationer, dele viden og derigennem i fællesskab skabe værdi i lokalsamfundet.

Endnu mere lokal vækst

Som økosystemfacilitatorer er Mogens og Jane blevet styrket i, hvordan de identificerer muligheder for lokal vækst og har fået flere redskaber til, hvordan de indgår i nye – og eksisterende - stærke partnerskaber med lokale aktører. Alt sammen til fordel for lokalsamfundet.

”I Andelskassen ønsker vi at være en endnu større drivkraft end blot at bidrage med økonomiske midler. Vi vil i højere grad være en aktiv medspiller, der tager initiativ til at sætte noget i søen og skabe og udvikle projekter og arrangementer, der giver værdi til borgere og virksomheder i lokalområdet. Vi tror på, at det giver et stærkere fællesskab og mere langvarige partnerskaber, for sammen kan vi mere, ” fortæller Jane Printzlau Sørensen.

Banker skal spille mere aktiv rolle

Mogens og Jane deltog på det første hold, der uddannede sig til økosystemfacilitatorer. Men der kommer mange flere, siger Lars Munch Svendsen fra Finanssektorens Uddannelsescenter, der underviser på økosystemfacilitator-uddannelsen.

”Det er på tide at redefinere bankernes lokale rolle, så de kommer til at spille en langt mere aktiv rolle, når det gælder om at skabe vækst og udvikling i både små og større byer, hvor de er repræsenterede.”

I Andelskassen i Svendborg ser de frem til at spille en mere aktiv rolle i lokalsamfundet, og Mogens og Jane glæder sig til at kunne benytte sig af deres nye kompetencer, selvom det i øjeblikket er udfordrende på grund af corona-situationen.

”Vi er mange, der arbejder hjemmefra for tiden, og mange ting er mere eller mindre sat i bero rundt omkring. I Andelskassen arbejder vi hver dag aktivt for at gøre en forskel i Svendborg og omegn, corona eller ej, ” slutter Jane af.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst kommunikationskonsulent Maria Bugge på T: 25 39 86 20 eller E: mbm@andelskassen.dk

Danske Andelskassers Bank – i daglig tale Andelskassen - er en børsnoteret bank med hovedkontor i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har 18 filialer og 1 rådgivningscenter rundt i landet, der betjener både privat- og erhvervskunder, og flere filialer er ved at blive etableret. Banken har et lokalt fokus og engagerer sig i sine lokalområder, blandt andet gennem uddeling af priserne ”Sammen kan vi mere” og ”Andelskasseprisen”.