I Recovery Bulls får udsatte mod på idræt – og på livet. Nu skal flere med i fællesskabet

Flere voksne med komplekse sociale problemer skal opleve en hverdag med idræt, fællesskab og sociale aktiviteter i et stof- og alkoholfrit miljø. Det er målet i en ny partnerskabsaftale mellem DGI og Recovery Bulls.

Fællesskab, idræt og motion med ligesindede kan gøre en stor forskel for voksne med sociale problemer som f.eks. hjemløshed, sindslidelser, misbrug og prostitution. Det ved de i foreningen Recovery Bulls, der siden starten i Esbjerg i 2015 har haft stor succes med at lave idrætsaktiviteter for mennesker, der ikke har kontakt til arbejdsmarkedet til de mere traditionelle idrætsforeninger.

Nu skal en ny partnerskabsaftale mellem DGI og Recovery Bulls bane vejen for, at der etableres Recovery Bulls-foreninger flere steder i landet til gavn for både de udsatte borgere og samfundet.

”Der er et kæmpe potentiale i den her aftale, fordi vi nu får DGI’s hjælp til at etablere foreninger i endnu flere kommuner, så vi får mere idræt for udsatte. Det er historisk stort for Recovery Bulls, at vi nu får en aftale med DGI. DGI er eksperterne i idræt og organisering, men vi er eksperterne i udsatte-idræt,” siger Even Ramsland.

DGI’s hovedbestyrelse har netop godkendt partnerskabsaftalen, som også skal give DGI mere viden om idræt for udsatte.

”Med partnerskabet kan vi bakke op om nogle helt særlige foreninger, der gør en afgørende forskel for en målgruppe, vi sjældent ser i mere almindelige idrætsforeninger. Medlemmerne af Recovery Bulls har en kæmpe gavn af at være en del af positive, stærke og aktive fællesskaber, og det vil vi gerne understøtte og være med til at videreudvikle,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Bygget op af rollemodeller

Det særlige ved Recovery Bulls er, at foreningen er bygget op af rollemodeller, der alle har gennemgået en recovery-proces. Rollemodellerne viser og lærer andre, at der findes en anden måde at leve på, et liv uden f.eks. kriminalitet og misbrug, forklarer Even Ramsland:

”Alle aktiviteter er båret af medlemmerne selv. Der er ingen socialarbejdere, der går forrest, det gør medlemmerne selv. De små opgaver som holdlederne og de frivillige har, gør at troen på egne evner samt modet på forandring vokser hos den enkelte. Samtidigt ser vi, at jo mere ansvar den enkelte tager i foreningen, desto større bliver chancerne for at vende tilbage til f.eks. job, praktik eller uddannelse.”

En undersøgelse blandt medlemmerne i Recovery Bulls’ aktiviteter i Esbjerg har vist, at 80 procent oplever øget livskvalitet. Og 55 procent siger, at idrætten og fællesskabet i foreningen har understøttet eksisterende behandling f.eks. psykiatrisk behandling eller misbrugsbehandling

Fakta om Recovery Bulls:

• Startede som forening i 2015 i Esbjerg. Medlemmerne har ofte komplekse sociale problemer.
  • Der er pt. omkring 400 medlemmer i Recovery Bulls, langt de fleste i Esbjerg
  • Recovery Bulls er i dag repræsenteret i 5 kommuner
  • Nye Recovery Bulls-foreninger bliver medlemmer af DGI’s landsdelsforeninger
  • Starter op i København i samarbejde med BK Skjold den 8. januar.
  • Partnerskabsaftalen med DGI betyder bl.a., at DGI’s landsdelsforeninger hjælper Recovery Bulls med at etablering, rådgivning og udvikling af foreninger i flere kommuner. DGI samarbejder desuden med Recovery Bulls vedr. kontakt til kommunen. Samtidig giver Recovery Bulls DGI viden om idræt for udsatte.

Even Ramsland, stifter og direktør, Recovery Bulls, tlf. 2259 0415.
Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI, tlf. 3028 3295.

Even Ramsland er stifter af foreningen Recovery Bulls. Fotograf Palle Skov for DGI
Fodbold er blot en af aktiviteterne i Recovery Bulls. Fotograf Niels Husted.