I Østjylland holder genbrugspladsen længe åbent

Kommunerne i Østjylland har gjort det meget nemmere for virksomhederne at komme af med mindre mængder affald. Her har otte kommuner mindst en lokal genbrugsplads, der holder åbent i den erhvervsvenlige åbningstid fra klokken kl 7 til 17. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Det sker efterhånden sjældent, at håndværkeren kommer til en lukket port, når byggeaffal­det skal afleveres. Faktisk er det i de se­nere år blevet markant nemmere at komme af med affaldet i Østjylland, fordi de kommunale gen­brugspladser holder længere åbent.

I Østjylland har mindst en genbrugsplads i Favrskov, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg, Aarhus, Hedensted og Horsens kommuner en åbningstid på ti timer i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Norddjurs og Syddjurs holder åbent i 9,8 timer i det erhvervsvenlige tidsrum, mens Samsø holder åbent i lige knap 6,5 timer. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Kommunerne har været lydhøre over for virksomhedernes ønsker om længere åbningstider, og det kan vi kun være tilfredse med. Det er er erhvervsvenlighed, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher.

Dansk Byggeri Østjylland peger på, at genbrugsplad­serne ikke udelukkende skal kunne mod­tage byggeaffaldet, men også sikre en sortering, som gør det muligt at genan­vende mere af affaldet.

- Affald er også en ressource, som kan bruges igen. Fx skal murstenene fra de bygninger, som pædagoguddannelsen i Aarhus tidligere lå i, bruges til at bygge nye boliger i Ørestaden i København. Hvis vi skal genanvende endnu mere affald, så er det nødvendigt at sikre, at sorteringen på genbrugspladserne er i orden, og her har kommunerne en stor opgave, siger Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland.

På landsplan har 71 kommuner genbrugspladser, som holder åbent i mindst ti timer dagligt i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Yderli­gere 15 kommuner holder åbent i ni timer.

Samtidig har 37 kommuner døgnåbne gen­brugspladser mod 16 for blot to år siden.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland, Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65