I Nordsjælland vrimler det med spejdere

Flere og flere børn og unge i Nordsjælland vælger at trække spejdertørklædet over hovedet, når de skal vælge fritidsaktivitet. Det viser de stigende medlemstal hos Det Danske Spejderkorps’ grupper i det nordsjællandske.
Foto: Det Danske Spejderkorps - Morten Voltelen

Grøn er blevet det nye sort i Nordsjælland – i hvert fald hvis man ser på udviklingen i Det Danske Spejderkorps’ medlemstal, som er steget betydeligt det seneste år. Siden juli 2020 har de 52 spejdergrupper fået hele 500 nye spejdere, hvilket svarer til en stigning på mere end 10 procent.

Spejderchef Kristine Clemmensen-Rotne er glad og stolt over den positive vækst i Nordsjælland:

Vi er rigtig glade for den medlemsfremgang, som vi oplever hos de nordsjællandske spejdergrupper. Grupperne bliver ved med at kunne tiltrække de lokale børn med kreative løsninger, attraktive aktiviteter, masser af oplevelser i naturen og plads til sjove udfordringer. Samtidig er det fedt at mærke, at de nordsjællandske børn vil ud i naturen, blive klogere på den, dyrke friluftslivet og blive en del af et det stærke fællesskab, som Det Danske Spejderkorps står på.”

Strategisk arbejde over hele linjen

Det er ikke kun i Nordsjælland, at Det Danske Spejderkorps oplever en medlemsfremgang udover det sædvanlige. Siden juli 2020 har Danmarks største børne- og ungeorganisation fået hele 2500 nye medlemmer fordelt over hele landet. Den positive udvikling glæder spejderchef, Mathias Lysholm Faaborg:

Vi er glade for, at flere forældre ser, at børn har godt af at gå til spejder. Børn har krav på muligheden for at skrabe knæet, og det sker ikke i Minecraft. Derudover er vores lokale spejdergrupper rigtig dygtige til at være et attraktivt tilbud, gøre sig synlige og have stort fokus på at give mulighed for, at alle, der vil være spejdere, kan blive det. Det er fedt at se noget, som hele korpset har arbejdet hårdt på, bære frugt på den måde.

Søndag d. 22. august afholder Det Danske Spejderkorps årets Familiespejderdag for 3-6-årige og deres forældre. Du kan finde et arrangement nær dig på Familiespejder.dk

Har dit barn lyst til at prøve kræfter med spejderlivet? Så tjek spejder.dk/blivspejder.dk og find en gruppe i jeres område.

• Det Danske Spejderkorps har 36.000 medlemmer fordelt i 407 grupper.
  • Det gennemsnitlige medlem er 9 år gammel.
  • Se hvor du kan blive spejder på spejder.dk/blivspejder

Gode grupper at kontakte:

Fortunen Gruppe (Lyngby):
Stigning siden juli 2020: 38% stigning svarende til 26 medlemmer. Gik fra 68 til 94 medlemmer.
Kontakt: Thomas Frisenette /thomas@fortunengruppe.dk/ 2889 3284

Ebbe Skjalmssøn Gruppe (Stenløse):
Stigning siden juli 2020: 38% stigning svarende til 36 medlemmer. Gik fra 95 til 131 medlemmer.
Kontakt: Bo Pedersen /bovak@bovak.dk/ 3012 2893

Ræven Skibby Trop og Flok (Skibby):
Stigning siden juli 2020: 70% stigning svarende til 28 medlemmer. Gik fra 40 til 68 medlemmer.

Kontakt: Brian Petersen /briansode12@gmail.com/ 2462 1240

Foto: Det Danske Spejderkorps - Mads Danquah