I Nordsjælland holder genbrugspladsen længe åbent

Kommunerne i Nordsjælland har gjort det nemmere for virksomhederne at komme af med mindre mængder affald. Alle kommunerne på nær Helsingør har nu mindst en lokal genbrugsplads, der holder åbent i den erhvervsvenlige åbningstid fra klokken kl 7 til 17. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Det sker efterhånden sjældent, at håndværkeren kommer til en lukket port, når byggeaffal­det skal afleveres. Faktisk er det i de se­nere år blevet markant nemmere at komme af med affaldet i Nordsjælland, fordi de kommunale gen­brugspladser holder længere åbent.

I Nordsjælland har alle kommuner på - nær Helsingør - genbrugspladser med en åbningstid på ti timer i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Virksomhederne i Nordsjælland kan kun være tilfredse med de gode muligheder, der er for at aflevere affald i netop de timer, hvor de arbejder. Og selv i Helsingør, som har lidt kortere åbningstid end de andre kommuner, har de åbent i ni timer i tidsrummet fra kl. 7 til 17. Det er erhvervsvenlighed over hele linjen, og det kan vi kun være tilfredse med, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen.

Dansk Byggeri Nordsjælland peger på, at genbrugsplad­serne ikke udelukkende skal kunne mod­tage byggeaffaldet, men også sikre en sortering, som gør det muligt at genan­vende mere af affaldet.

- En større og større del af byggeaffaldet bliver genbrugt. Derfor er det vigtigt, at alle sorterer korrekt, og det er kommunernes ansvar at have hånd i hanke med, at det sker, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen.

På landsplan har 71 kommuner genbrugspladser, som holder åbent i mindst ti timer dagligt i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Yderli­gere 15 kommuner holder åbent i ni timer.

Samtidig har 37 kommuner døgnåbne gen­brugspladser mod 16 for blot to år siden.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland, Jørgen Simonsen, telefon 48 36 36 36
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65