I Nordjylland holder genbrugspladsen længe åbent

Kommunerne i Nordjylland har gjort det nemmere for virksomhederne at komme af med mindre mængder affald. Her har otte af de ti kommuner mindst en lokal genbrugsplads, der holder åbent i den erhvervsvenlige åbningstid fra klokken kl 7 til 17. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Det sker efterhånden sjældent, at håndværkeren kommer til en lukket port, når byggeaffal­det skal afleveres. Faktisk er det i de se­nere år blevet markant nemmere at komme af med affaldet i Nordjylland, fordi de kommunale gen­brugspladser holder længere åbent.

I Nordjylland har mindst en genbrugsplads i Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Morsø, Thisted og Vesthimmerlands kommuner en åbningstid på ti timer i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Mariagerfjord holder åbent i 9,5 timer og Aalborg i ni timer i det erhvervsvenlige tidsrum, mens Rebild holder åbent lidt over fem timer. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Kommunerne viser sig fra den erhvervsvenlige side, når de holder genbrugspladsen åben på de tidspunkter, hvor virksomhederne har brug for det. Det skal de have ros for. Jeg håber, at Rebild vil se på mulighederne for at holde lidt længere åbent i det erhvervsvenlige tidsrum. Vi har i forvejen en rigtig god dialog med Rebild, og kommunen plejer at gøre hvad den kan for at imødekomme virksomhederne. Det er mest praktisk, at der er ens åbningstider i hele landsdelen, så virksomhederne ikke skal tjekke åbningstider, hver gang de krydser kommunegrænsen for at løse en opgave, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm.

Dansk Byggeri Nordjylland peger på, at genbrugsplad­serne ikke udelukkende skal kunne mod­tage byggeaffaldet, men også sikre en sortering, som gør det muligt at genan­vende mere af affaldet.

- Det er vigtigt, at holde åbent på de rigtige tidspunkter, men det er i lige så høj grad vigtigt at få sorteret affaldet korrekt, så mest muligt kan genanvendes. Det er en stor opgave for kommunerne at sikre, det sker, siger Henrik Holm, formand for Dansk Byggeri Nordjylland.

På landsplan har 71 kommuner genbrugspladser, som holder åbent i mindst ti timer dagligt i tidsrummet mellem kl. 7 og 17. Yderli­gere 15 kommuner holder åbent i ni timer.

Samtidig har 37 kommuner døgnåbne gen­brugspladser mod 16 for blot to år siden.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland, Gitte B. Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65