I må ikke svigte Østbanen
Skinner og spor på Østbanen skal udskiftes og renoveres, hvis der fortsat skal køre tog på strækningen. Totalrenoveringen forventes at koste op mod 510 millioner kroner. Det er veldokumenteret, at Region Sjælland ikke har de nødvendige økonomiske muskler til at gennemføre renoveringen uden at gennemføre 1-til-1 besparelser på andre busser og toglinjer.
Der var derfor også stor glæde, da Folketinget med Infrastrukturplan 2035 i juni sidste år afsatte en pulje på 700 millioner kroner til lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb i perioden 2022-25. Forståelsen var, at renoveringen af Østbanen, som er den eneste akutte renovering, stod først, og at midlerne derfor primært skulle gå til Østbanen.
Der er nu opstået tvivl om fordelingen af midler. Det både overrasker og forundrer regionsrådsformand Heino Knudsen:
- Udtalelserne fra Folketingets transportordførere har tidligere været meget klare om, at der skulle findes midler til renovering af Østbanen. Et enigt Regionsråd i Region Sjælland har handlet ud fra dette og har fortsat arbejdet med udskiftning af skinner og spor på Østbanen. Jeg forventer derfor også, at transportordførerne lever op til tidligere udmeldinger, når midlerne skal fordeles.
Østbanen er helt afgørende for udviklingen på Stevns. Borgmester i Stevns kommune, Henning Urban Dam, siger:
- Østbanen er en livsnerve for mange mennesker i Stevns og Faxe kommuner. Den er for mange den eneste mulighed for at komme til uddannelse eller på arbejde. Hvis de flotte ord fra Christiansborg om, at også danskerne udenfor de store byer skal have adgang til ordentlig offentlig service skal give mening, så må og skal midlerne til nye skinner og spor på Østbanen afsættes som oprindeligt aftalt.
Borgmester i Faxe kommune Ole Vive undrer sig over de meldinger, der kommer fra forhandlingerne mellem transportordførerne:
- Jeg håber virkelig ikke, at der nu går særinteresser og partifnidder i den her sag. Jeg forventer, at man på Christiansborg holder sig til det aftalte, nemlig at midlerne i puljen skal gå til efterslæb i perioden 2022 til 2025 og dermed primært til renovering af Østbanen.
Borgmester i Køge kommune Marie Stærke er stærkt utilfreds med, at der skabes ny usikkerhed om Østbanens fremtid:
- Østbanen er lige blevet bundet sammen med jernbanestrækningen fra Køge til Roskilde. Det skaber bedre forbindelser i den kollektive trafik på det østlige Sjælland. Det mindsker trængslen på de hårdt belastede veje, og det er grøn omstilling i praksis. Jeg er derfor også frustreret over, at der skabes ny usikkerhed om Østbanens fremtid.
Fakta
- Sporrenoveringen af Østbanen forventes at koste cirka 510 mio. kr.
- Af analyse udarbejdet af Rambøll april 2021 for Danske Regioner fremgår eksplicit, at Østbanen er den eneste lokalbane med et akut vedligeholdelsesefterslæb.
- Et flertal i Folketinget indgik den 28 juni 2021 aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der afsættes 700 mio. kr. til lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb
Kontakter
Heino Knudsen, regionsrådsformand, 51 14 54 96
Marie Stærke, borgmester Køge kommune, 24 90 20 00
Henning Urban Dam, borgmester Stevns kommune, 20 36 43 60
Ole Vive, borgmester Faxe kommune, 24 99 13 83
Information om Region Sjælland
Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland
Fortsat stabil drift for borgere og personale i Region Sjælland i 202616.12.2025 17:30:33 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2027 bliver den nuværende Region Sjælland sammen med Region Hovedstaden slået sammen til Region Østdanmark. 2026 bliver derfor et overgangsår, hvor både Region Sjællands fortsatte drift skal sikres, samtidig med at en række forberedende aktiviteter til Region Østdanmark skal løses. Der vil ligeledes være store og væsentlige opgaver forbundet med afvikling af Region Sjælland.
Region Sjælland sætter fokus på Lollandsbanens fremtid16.12.2025 11:11:55 CET | Pressemeddelelse
Hvordan kan Lollandsbanen udvikles og styrkes i de kommende år? Det spørgsmål er på den politiske dagsorden i Region Sjælland, hvor politikerne har taget hul på en drøftelse af visioner for Lollandsbanens fremtidige betjening.
Nyt fusioneret sygehus får navnet Midt- og Vestsjællands Hospital3.12.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2026 samles Psykiatrien Region Sjælland og Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse i én fælles organisation under navnet Midt- og Vestsjællands Hospital. Navnet er resultatet af en medarbejderinddragende proces og markerer et vigtigt skridt mod at styrke sammenhængen mellem psykiatri og somatik, skabe bedre patientforløb og udvikle en stærk fælles kultur på tværs af regionen.
Millioner hjælper 7.100 patienter hurtigere2.12.2025 18:24:18 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af borgere får inden nytår et tilbud om at blive udredt og behandlet hurtigere. Med et tydeligt politisk ønske om at sikre mærkbare forbedringer for patienterne investerer Regionsrådet i Region Sjælland 25,5 millioner kroner i at nedbringe ventetiderne på sygehusene.
Region Sjælland sender forslag til Råstofplan 2026 i høring – med fokus på genbrug, balance og borgere2.12.2025 18:22:18 CET | Pressemeddelelse
Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet at sende forslag til Råstofplan 2026 i offentlig høring. Råstofplanen peger frem mod dannelsen af Region Østdanmark i 2027 og skal sikre, at der fortsat er adgang til de samfundsnødvendige råstoffer – samtidig med at der passes på borgere, natur og miljø. Planen forventes endeligt godkendt medio 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
