I København vil børnene være spejdere

Flere og flere børn bliver spejdere. Det er en tendens, som ses over hele landet, hvor Det Danske Spejderkorps vokser markant i medlemstal. Særligt omkring København er der det seneste år sket en stor stigning, og væksten vil formentlig fortsætte, når der bliver startet endnu flere nye spejdergrupper i hovedstaden senere på året.

De seneste år er der sket en kæmpestor udvikling i antallet af spejdere i Danmark, og kombinationen af udeliv, store oplevelser og et stærkt fællesskab er populært som aldrig før. Særligt i Københavnsområdet er der sket en stor medlemsudvikling hos Det Danske Spejderkorps, og siden juli 2020 har de mere end 30 københavnske spejdergrupper oplevet en medlemsvækst på over 10 procent.

Dygtige ledere skaber flere spejdere

I løbet af det seneste år har lige knap 250 københavnske børn trukket tørklædet over hovedet og er blevet spejdere i Det Danske Spejderkorps. Væksten er noget, som spejderchef Kristine Clemmensen-Rotne er stolt af og glad for:

Det er rigtig dejligt, at så mange af hovedstadens børn vil være spejdere. Stigningen i medlemstallene fortæller os, at vores frivillige og ekstremt dygtige ledere stadig har fingeren på pulsen i forhold til at kunne tiltrække de lokale børn med attraktive aktiviteter, masser af friluftsliv og et stærkt fællesskab, som hele Det Danske Spejderkorps står på. Det er selvfølgelig noget, vi er rigtig stolte af.”

Spejder spirer på Københavns grønne pletter

Men det er faktisk ikke kun det sidste år, at Det Danske Spejderkorps har oplevet en stigende interesse for spejderarbejdet. Over de seneste ti år er Danmarks største børne- og ungeorganisation steget markant i medlemstal, og Det Danske Spejderkorps har brugt den positive udvikling til at starte helt nye spejdergrupper, fortæller spejderchef, Mathias Lysholm Faaborg:

”Vi er glade for, at flere forældre ser, at børn har godt af at gå til spejder. Børn har krav på muligheden for at skrabe knæet, og det sker ikke i Minecraft. For at kunne følge med medlemsudviklingen har vi i de sidste par år startet flere nye spejdergrupper. I år sætter vi yderligere fokus på området og starter spejdergrupper i Aarhus, Skanderborg, Værløse, Amager Strandpark, Nordhavn og Sydhavnen i København. Det er her, der er størst efterspørgsel, og vi vil sikre, at alle, der vil være spejdere, kan blive det.”

Søndag d. 22. august afholder Det Danske Spejderkorps årets Familiespejderdag for 3-6-årige og deres forældre. Du kan finde et arrangement nær dig på Familiespejder.dk.

Har dit barn lyst til at prøve kræfter med spejderlivet? Så tjek spejder.dk/blivspejder og find en gruppe i jeres område.

• Det Danske Spejderkorps har 36.000 medlemmer fordelt i 407 grupper.
  • Det gennemsnitlige medlem er 9 år gammel.
  • Se hvor du kan blive spejder på spejder.dk/blivspejder

Gode grupper at kontakte

Spejderne på Holmen (København K):

Stigning siden juli 2020: 119% stigning svarende til 61 medlemmer. Gik fra 51 til 112 medlemmer. Derudover er gruppen gået fra 0 til 112 medlemmer på to år.

Kontakt: Mathias Hesseldahl spejdernepaaholmen@gmail.com / 4258 1998.

3. Vesterbro Vildgæssene (København V):

Stigning siden juli 2020: 20% stigning svarende til 29 medlemmer. Gik fra 139 til 168 medlemmer

Kontakt: Marianne Bergstrøm Matzen /bergstrommatzen@gmail.com/ 2289 8126